ایده خلاقانه و استارتاپ
ایده خلاقانه هستهی اصلی شروع یک استارتاپ یا کسب و کار نوپا است.
استارتاپ به یک کسب و کار نوپا اطلاق میشود که براساس ایده خلاقانه شکل گرفته است.
ایده خلاقانه به ذهن افرادی خطور میکند که در فرآیند حل مسائل مختلف نقض یا فقدان مشاهده کردهاند.
برای نمونه به استارتاپ های مالی، که اصطلاحا به آن فین تک گفته میشود، اشاره میکنیم.
برای مثال کیف پول الکترونیکی، جهت رفع مشکل پرداختها ایجاد شده است؛
بنابراین، کیف پول الکترونیکی یک استارتاپ است که مشکلی را از جامعه در خصوص مسائل مالی حل کرده است.
کسب و کار نوپا یا استارتاپ که براساس ایده خلاقانه شکل میگیرد براساس یک مدل کسب و کار باید به درآمدزایی برسد.
در غیر این صورت، با شکست مواجه خواهد شد یا استارتاپ دیگری با ایدهای بهتر جای آن را خواهد گرفت.
حوزه فعالیت استارتاپ ها
حوزههای فعالیت استارتاپ ها و ارائهی ایده خلاقانه به حوزهی نرم افزار یا فناوری اطلاعات محدود نمیشود.
اما نمونههای بسیار خوبی در این زمینه تاکنون توانستهاند به موفقیت دست یابند.
مانند استارتاپ سامانه پیامک که توسط شرکت دانش بنیان فراداده رایانه سورنا ایجاد شد.
شرکت فراداده در زمینهی پنل اس ام اس، موفق شد با ارائهی ایده خلاقانه پنل نمایندگی پیامک، علاوه بر ایجاد اشتغال، در سودآوری نیز پیشقدم باشد.
ایده خلاقانه دفتر کار مجازی نیز توسط شرکت پرورش یافت.
بدین صورت که کسب و کار نوپا یا مشاغل کوچک میتوانند بدون خرید تجهیزات گزاف، برخی از اصلیترین ویژگیهای نرم افزار ویپ را داشته باشند.
مانند: منوی صوتی (IVR)، ارسال و دریافت فکس، ارسال پیام صوتی و ... .
همانطور که پیشتر اشاره شد، استارتاپ های بسیاری در زمینهی مالی و بیمه وجود دارند که اصطلاحا به آن فین (Fintech) گفته میشود.
جذب سرمایه و سرمایهگذار
در رشد و پیشرفت هر استارتاپ، منابع مالی نقش مهمی دارند.
هر ایده خلاقانه برای موفقیت خود میبایست به جذب سرمایه گذار (شتاب دهنده) اقدام نماید؛
و یا اینکه سرمایه ایده خلاقانه و شروع یک کسب و کار نوپا را از منابع شخصی خود تأمین کند (بوت استرپینگ).
راههای بسیاری برای جذب سرمایه گذار وجود دارد که یکی از آنها، شرکت در رویدادهای استارتاپی است.
رویدادهای استارتاپی بسیاری در سراسر جهان برگزاری میشوند که زمینهی مطرح شدن ایده خلاقانه افراد و جذب سرمایه میباشند.
رویدادهای استارتاپی
برخی از مهمترین رویدادهای استارتاپی در جهان و ایران:
استارتاپ ویکند (Startup Weekend)
استارتاپ تریگر (Startup Trigger) یا شتاب دهنده استارتاپ
رویداد استارتاپی گیم آپ
رویداد استارتاپی وایز آپ (Wise Up)
و ...
دلایل شکست استارتاپ ها
1- انتخاب طرح کسب و کار (Business Plan) اشتباه
2- فقدان تحقیقات بازار؛ به این دلیل که ممکن است آن محصول نیاز جامعه نباشد؛
3- بازاریابی ضعیف محصول؛
4- زمان اشتباه برای تولید محصول و بازاریابی آن که باعث عدم پذیرش محصول یا فقدان تقاضا توسط مشتریان میگردد؛
5- ضعف مدیریت تیم که باعث میشود محصول به موقع آمده نگردد و محصولات دیگری با مزیت رقابتی برتر، مشابه با محصول شما، وارد بازار شوند.