مسئولیت اجتماعی همان اصول و قواعدی است که یک فعال جامعه یا یک سازمان (به عنوان عضوی فعال و مؤثر در اجتماع) به صورت کاملا داوطلبانه بکار می گیرد تا شرایط اجتماع و جامعه خود را بهبود بخشد یا تغییر دهد.
مسئولیت اجتماعی در حقیقت، نوعی مدیریت راهبردی (استراتژیک) محسوب می شود.
مسئولیت اجتماعی شرکت یا CSR چیست؟
مسئولیت اجتماعی شرکت (Corporate Social Responsibility) به مجموعه قوانین، اصول و روشهایی اطلاق می شود که در هر سازمان، شرکت یا ارگان جهت حفظ منابع طبیعی، محیط زیست، تعامل با انسان ها، و در کل جامعه، بکار گرفته می شود.
مسئولیت اجتماعی شرکت، از مصادیق اخلاق کسب و کار به شمار می آید و در منشور اخلاقی هر سازمان آورده شده است.
پیش تر اشاره کردیم کهCSR به جهت بهبود و تغییر شرایط جامعه استفاده خواهد شد اما منظور این نیست که با بکارگیری قوانین مسئولیت اجتماعی، تمام مشکلات دنیا حل خواهد شد؛
منظور اینست که CSR تعهداتی را برای یک سازمان ایجاد می کند تا با ذی نفعان (افراد، موسسات یا شرکت هایی که از فعالیت با شما سود میبرند) و جامعه خود تعاملات بهتری را برقرار کند.
به عبارت دیگر، مسئولیت اجتماعی به منزله پذیرش تعهداتی است که یک سازمان در قبال جامعه خود خواهد داشت.
ارزش مسئولیت اجتماعی زمانی مشخص خواهد شد که یک سازمان علاوه بر پذیرش مسئولیت اجتماعی خود، در قبال آن پاسخگو نیز باشد.
پاسخگویی به تعهدات، از اصول CSR در هر سازمان یا شرکت است که نمایانگر پایبندی سازمان به تعهدات اجتماعی خود می باشد.
CSR، امری فراتر از منافع اقتصادی سازمان است و ضامن پیشرفت اجتماعی آن سازمان خواهد بود.