مسئولیت اجتماعی

مفهوم مسئولیت اجتماعی

مسئولیت اجتماعی همان اصول و قواعدی است که یک فعال جامعه یا یک سازمان (به عنوان عضوی فعال و مؤثر در اجتماع) به صورت کاملا داوطلبانه بکار می گیرد تا شرایط اجتماع و جامعه خود را بهبود بخشد یا تغییر دهد.

مسئولیت اجتماعی در حقیقت، نوعی مدیریت راهبردی (استراتژیک) محسوب می شود.

مسئولیت اجتماعی شرکت یا CSR چیست؟

مسئولیت اجتماعی شرکت (Corporate Social Responsibility) به مجموعه قوانین، اصول و روشهایی اطلاق می شود که در هر سازمان، شرکت یا ارگان جهت حفظ منابع طبیعی، محیط زیست، تعامل با انسان ها، و در کل جامعه، بکار گرفته می شود.

مسئولیت اجتماعی شرکت، از مصادیق اخلاق کسب و کار به شمار می آید و در منشور اخلاقی هر سازمان آورده شده است.

پیش تر اشاره کردیم کهCSR به جهت بهبود و تغییر شرایط جامعه استفاده خواهد شد اما منظور این نیست که با بکارگیری قوانین مسئولیت اجتماعی، تمام مشکلات دنیا حل خواهد شد؛

منظور اینست که CSR تعهداتی را برای یک سازمان ایجاد می کند تا با ذی نفعان (افراد، موسسات یا شرکت هایی که از فعالیت با شما سود میبرند) و جامعه خود تعاملات بهتری را برقرار کند.

به عبارت دیگر، مسئولیت اجتماعی به منزله پذیرش تعهداتی است که یک سازمان در قبال جامعه خود خواهد داشت.

ارزش مسئولیت اجتماعی زمانی مشخص خواهد شد که یک سازمان علاوه بر پذیرش مسئولیت اجتماعی خود، در قبال آن پاسخگو نیز باشد.

پاسخگویی به تعهدات، از اصول CSR در هر سازمان یا شرکت است که نمایانگر پایبندی سازمان به تعهدات اجتماعی خود می باشد.

CSR، امری فراتر از منافع اقتصادی سازمان است و ضامن پیشرفت اجتماعی آن سازمان خواهد بود.

مزایای مسئولیت اجتماعی برای یک سازمان

مسئولیت اجتماعی، برای هر شرکت و ارگانی که تعهدات این معقوله را پذیرفته و به جامعه و محیط زیست خود سود می رساند، مزایایی دارد، که به شرح زیر است:

مسئولیت اجتماعی

ارزش بخشیدن به نشان تجاری یک سازمان، شرکت یا ارگان

مسئولیت اجتماعی مسئولیت اجتماعی

ایجاد اشتیاق در کارمندان به جهت اجتماعی بودن تعهدات

مسئولیت اجتماعی مسئولیت اجتماعی

ایجاد وفاداری در مشتریان سازمان

مسئولیت اجتماعی مسئولیت اجتماعی

افزایش اعتماد و اطمینان ذی نفعان (Stakeholders)

مسئولیت اجتماعی مسئولیت اجتماعی

پرورش نیروی انسانی سالم تر و ایمن تر

مسئولیت اجتماعی مسئولیت اجتماعی

دسترسی گسترده تر به منابع مالی

شرکت ها تلاش میکنند تا در مقوله CSR، که در اقتصاد قرن 21 به سرعت در حال توسعه است، این مفهوم را رواج دهند که:

"فقط خریداران (N Users) نیستند که از خرید محصولات و خدمات یک سازمان یا شرکت، سود یا ضرر می کنند؛ دامنه افراد ذی ربط و ذی نفع بسیار گسترده تر از خریداران است و دقیقا به همین علت است که بحث حمایت از جامعه و محیط زیست مطرح می گردد. "

معمولا شرکت های بین المللی و بسیار بزرگ، اموری که تحت عنوان مسئولیت اجتماعی در طول یکسال انجام داده اند، را به صورت گزارش سالانه منتشر می کنند تا به مخاطبان و عموم مردم اعلام نمایند که فعالیت های یکسال اخیر آنها تا چه اندازه حافظ محیط زیست و جامعه و بر طبق استانداردهای جهانی بوده اند و محصول یا خدمت نهایی که تولید می کنند، خطری برای بشریت یا محیط زیست نخواهد داشت.

مقولهCSR در ایران

مقوله CSR در ایران بسیار جدید است و حتی شرکت های سهامی عام نیز هنوز این مبحث را در ترازنامه و قوانین خود وارد نکرده اند.

در ایران برای ورود به عرصه مسئولیت اجتماعی و آشنایی سازمان ها و ارگانها با این مقوله، کنگره ای تحت عنوان "کنگره مسئولیت اجتماعی" به مشارکت اتاق بازرگانی شهر تهران برگزار گردید که نماینده یونسکو (UNESCO)، سازمان ملل (United Nations) و سازمان بهداشت جهانی (FAO) نیز در آن حضور داشتند که البته مورد استقبال هم قرار گرفت.

قبل از ورود مقوله مسئولیت اجتماعی شرکت در ایران ، بسیاری از شرکت های خصوصی یا دولتی، کمک به موسسات خیریه و سازمان های مردم نهاد (NGO) را در دستور کار خود قرار داده بودند؛

شرکت فراداده نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در مقوله مسئولیت اجتماعی، کمک به موسسات خیریه را صدر امور خود قرار داده است.

شرکت فراداده، به جهت عمل به تعهدات اجتماعی خود، در قالب خدمات و محصولات خود، به صورت پنل و شارژ پیامک هدیه به موسسات خیریه کمک می کند.

موسسات خیریه که نیازمند امکان اطلاع رسانی و ارسال پیامک هستند، می توانند با مراجعه به لینک https://farapayamak.ir/content/mehrPanel جهت ثبت نام و اطلاع از امکانات پنل اقدام به دریافت امکانات پیامکی نمایند.