اخبار

راه اندازی کسب و کار اینترنتی

  • ۱۳۹۶/۱۲/۲

راه اندازی کسب و کار اینترنتی و تجارت الکترونیک در حوزه های متفاوت کسب و کار و صنایع مختلف صورت می‌گیرد.

با وجود گسترش و توسعه مداوم اینترنت، یک کسب و کار موفق در دنیای مجازی عمدتا به چند دسته‌ی مشخص تقسیم می‌شود.

می‌توان چنین برداشت کرد که راه اندازی کسب و کار اینترنتی و انجام تجارت الکترونیک چند استراتژی مشخص برای موفقیت دارد.

انتخاب بهترین استراتژی برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی مستلزم تصمیم‌گیری در خصوص تأمین بودجه، آنلاین مارکتینگ، تبلیغات اینترنتی، آنلاین برندینگ و استفاده صحیح از تمامی ابزارهای نامبرده است.

مدل‌های راه اندازی کسب و کار اینترنتی

قبل از راه اندازی کسب و کار اینترنتی و دستیابی به افزایش فروش و سودآوری باید مدل‌های متفاوت تجارت الکترونیک را شناسایی کرد.

یک مدل کسب و کار در تجارت الکترونیک به روشی اطلاق می‌شود که از طریق آن بتوان درآمد کافی برای جذب مشتری، برقراری ارتباط موثر با آنها، جلب اعتماد مشتری و رضایتمندی مشتری را به دست آورد.

در صورت رعایت تمام موارد بالا و وجود مشتری راضی می‌توان از موفقیت کسب و کار اطمینان حاصل نمود.

مهمترین مدل های کسب و کار اینترنتی را می‌توان به شکل زیر دسته بندی نمود:

  • فروش مستقیم
  • ارائه خدمات
  • ارائه تبلیغات
  • به اشتراک گذاری دانش

فروش مستقیم

در این مدل از تجارت الکترونیک هدف فروش محصولات از طریق یک وب سایت یا بازار آنلاین است که به اصطلاح به فروشگاه اینترنتی معروف هستند؛

فروشگاه اینترنتی از سایت‌های بزرگ فروش تا وب‌سایت های کوچک خرده فروشی همگی میتوانند سفارشات را به صورت 24 ساعته دریافت و تحویل نمایند.

یک فروشگاه اینترنتی در صورت بازاریابی دیجیتال مناسب می‌تواند برای صادرات محصولات خود به خریداران در کشورهای دیگر نیز اقدام نماید و یا شعبه فروشگاه اینترنتی خود را به زبان بومی منطقه مورد نظر افتتاح کند.

برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی می‌توان از یک سایت ساز رایگان مانند رایو استفاده نمود؛

تا علاوه بر خرید سایت رایگان، طراحی سایت فروشگاه اینترنتی خود را بدون نیاز به دانش برنامه نویسی وب راه اندازی نمایید.

ارائه خدمات

این نوع از مدل های راه اندازی کسب و کار اینترنتی بر پایه ارائه خدمات بنا شده است.

این مدل ها به ارائه خدمات ایده آل با سرعت و سهولت بالاتر نسبت به روش ‌های سنتی در بسترهای اینترنتی می‌پردازند.

خدمات مربوط به مشتری و مدیریت ارتباط با مشتریان که از طریق نرم افزار باشگاه مشتریان موجود در سامانه پیامک فراپیامک وجود دارد نوعی از ارائه خدمات در تجارت الکترونیک محسوب می‌شود.

همچنین خدمات طراحی سایت که توسط سرویس سایت ساز رایو ارائه می‌‎شود، نیز، مثال دیگری از این مورد می‌باشد.

ارائه خدمات در قالب فروشگاه اینترنتی نیز میسر می‌باشد؛

فروشگاه اینترنتی صرفا برای فروش کالا نبوده و یک فروشگاه اینترنتی موفق میتواند علاوه بر کالاهای تعریف شده به ارائه خدمات اینترنتی نیز بپردازد.

ارائه تبلیغات

تبلیغات یکی از مدل‌‎های انعطاف پذیر راه اندازی کسب و کار اینترنتی است که میتواند به روش‌های مختلفی اجرا شود.

به عنوان مثال بنگاه های اقتصادی می‌توانند ناشرین آنلاینی را که محتوای مرتبط دارند، انتخاب کرده و مانند یک روزنامه یا مجله سنتی به آنها سفارش تبلیغات بدهند.

یک فروشگاه اینترنتی میتواند برای تولید کنندگان مواد غذایی مرتبط با محصولات خود تبلیغات انجام دهد.

شبکه های اجتماعی و کانال های تلگرام نیز بستر دیگری برای "مدل ارائه تبلیغات" در تجارت الکترونیک هستند.

داشتن نمایندگی پنل اس ام اس از شرکت فراپیامک نیز به شما این امکان را می‌دهد تا علاوه بر ارسال پیامک تبلیغاتی برای مشتریان خود پنل پیام کوتاه بفروشید.

به اشتراک گذاشتن دانش

راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی مبتنی بر دانش، اغلب شامل مشاوره، آموزش آنلاین، خدمات چت و یا ایمیل می‌شوند.

این مدل از کسب و کارها، اغلب از طریق تماس های ویدئویی و یا محتوای چند رسانه ای به اشتراک گذاری دانش پرداخته و میتوان منابع آنها را به صورت رایگان و یا با خرید از یک فروشگاه اینترنتی دریافت کرد.