شبکه های اجتماعی چیست؟
شبکه های اجتماعی فضاهایی هستند که به منظور روابط بین فردی در محیط اینترنت شکل میگیرد.
مشغلههای کاری، کمبود وقت و وجود ترافیکهای شهری علت اصلی رونق شبکه های اجتماعی ذکر شده است.
نباید این نکته را نادیده گرفت که وجود شبکه های اجتماعی سبب شده است تا روابط افراد با یکدیگر از بین نرود.
کاربرد هر یک از شبکه های مجازی با دیگری متفاوت است؛
اما در همهی شبکه های اجتماعی یک مورد مشترک میباشد:
آن هم وجود لیستی از دوستان و آشنایان است که امکان برقراری ارتباط با ایشان را میسر میسازد.
در اکثر شبکه های اجتماعی این امکان وجود دارد که با دوستان دوست خود نیز در ارتباط باشید و دایرهی دوستان و آشنایان خود را گسترش دهید.
این امکان در دنیای واقعی کمتر اتفاق میافتد و اغلب، افراد، فرصت کمی برای ارتباط با دوستان جدید دارند.
در میان تمام این روابط بین فردی، نوع دیگری از روابط وجود دارد که کاملا یکطرفه بوده و میتواند در بازاریابی و فروش یک سازمان، مجموعه یا شرکت مؤثر باشد.
کاربردهای شبکه های مجازی
در سالهای اخیر، شبکه های اجتماعی متفاوتی به بازار آمدند که هریک کاربرد متفاوتی داشتند و دارای جذابیتهای متعدد بودند.
میزان محبوبیت و طرفداری از شبکه های مجازی به میزان کارایی آن بستگی دارد.
برخی از شبکه های اجتماعی به منظور به اشتراک گذاری تصاویر و ویدئو ایجاد شدهاند؛ مانند اینستاگرام و فیسبوک.
این شبکه های مجازی به واسطهی اشتراک گذاری تصاویر و ویدئوهای کوتاه، سبب ایجاد ارتباط میان افراد و گسترش دایرهی دوستان و آشنایان میشوند.
برخی دیگر از شبکه های مجازی، به جهت گردآوری جمعی از متخصصین و زبدگان در کنار یکدیگر ایجاد شدهاند؛ مانند لینکدین و توئیتر.
این افراد در محیط شبکه های اجتماعی، از مهارتها، تواناییها و توانمندیهای خود صحبت میکنند و مطالبی که به اشتراک میگذارند، حول محور تخصص و مهارت ایشان است.
هدف از ایجاد چنین فضایی، نمایش دادن مهارتهای بالفعل و بالقوه و در نهایت بکارگیری نیروهای خلاق و ماهر در بخشهای مختلف یک سازمان، از جمله بازاریابی و فروش است.
شبکه های اجتماعی مشهور کدامند؟
فیسبوک (Facebook)
فیسبوک یک ایده خلاقانه بود که در سال 2004 تبدیل به یک کسب و کار موفق شد.
هدف از ایجاد فیسبوک، ارتباط دانشجویان دانشگاه هاروارد با یکدیگر بود.
اما پس از مدتی، سازندهی آن، مارک الیوت زاکربرگ، تصمیم گرفت تا این نرم افزار تحت وب را به کل جهان تعمیم دهد.
در ابتدای فعالیت، روابط بین افراد نقش پر رنگی در این شبکه اجتماعی داشت.
اما امروزه، به این دلیل که محدودیتی در اشتراک گذاری محتوا وجود ندارد، از آن به عنوان فضایی برای تبلیغات نیز استفاده میشود.
با وجود فیلتر شدن این شبکه اجتماعی در ایران، همچنان کاربران ایرانی خود را از دست نداده است.
کسب و کارهای متفاوت میتوانند در این شبکه اجتماعی، صفحه شخصی (Profile) ایجاد کرده و به تبلیغ یا بازاریابی و فروش در زمینهی کسب و کار خود بپردازند.
شرکت دانش بنیان فراداده نیز در این شبکه اجتماعی دارای یک صفحهی فعال بوده که شامل معرفی و اطلاعرسانی در خصوص خدمات و محصولات میباشد.
در جدیدترین اقدام صورت گرفته، فیسبوک و اینستاگرام با یکدیگر همکاری مؤثری را آغاز کردهاند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
اینستاگرام (Instagram)
اینستاگرام یکی از پربازدیدترین شبکه های مجازی در دنیا است که در ایران دارای محبوبیت بالایی میباشد.
به جرأت میتوان گفت که تقریبا تمامی افرادی که گوشیهای هوشمند دارند، دارای اکانت اینستاگرام هستند و حداقل در روز، یک بار به صفحهی خود در اینستاگرام سر میزنند.
اینستاگرام علاوه بر اینکه محیط جالبی برای ارتباطات مجازی و اشتراک گذاری مطالب است، میتوان فرصت خوبی برای بازاریابی و فروش محصولات باشد.
هم اکنون در ایران و بسیاری از کشورهای دنیا، از این شبکه مجازی به جهت بازاریابی و فروش محصولاتی همچون: پوشاک، کیف و کفش، لوازم کاربردی منزل، جذب مشتری در زمینهی دکوراسیون داخلی و فروش لوازم آرایشی استفاده میشود.
اکثر برندها و شرکتهای مشهور در دنیا، در این شبکهی اجتماعی عضو هستند و جدیدترین محصولات و خدمات خود را معرفی مینمایند.
اگر قصد دارید هزینه های تبلیغات خود را کاهش دهید، در کنار خرید سامانه پیامک، توصیه میشود در اینستاگرام نیز صفحه ایجاد کنید و مطالب مختلفی مانند:
معرفی خدمات، محصولات و تولیدات، اطلاعرسانیها در خصوص همایشها، نمایشگاهها و ... را به اشتراک بگذارید.
طیف بازدیدکنندگان و مخاطبان اینستاگرام نسبت به سایر شبکه های مجازی بیشتر و به روزتر است.
با تغییر صفحهی اینستاگرام از شخصی به شرکتی، قابلیت ایجاد ارتباط میان صفحهی اینستاگرام و فیسبوک میسر شده است.
لینکدین (Linked-In)
لینکدین، در سال 2002 با هدف برقراری ارتباط مؤثر میان متخصصین و شاغلین کسب و کارهای مختلف به وجود آمد.
انتشار مطالب در این شبکه اجتماعی، با هدف بازاریابی و فروش یا نمایش مهارتها و توانمندی های افراد است.
مطالب تخصصی و مربوط به مشاغل به وفور در این شبکه مجازی یافت میشود.
شرکت دانش بنیان فراداده، حضوری فعال در این شبکه دارد و مطالب مربوط به زمینهی فعالیت خود را به صورت روزانه در آن به اشتراک میگذارد.
فضای لینکدین یکی از بهترین شبکه های مجازی جهت حضور استارتاپ ها خواهد بود.