بازاریابی اینترنتی روشی نوین در بازار امروز است که با توجه به همه گیر شدن استفاده از اینترنت در همه زمینه ها، رونق بسیاری پیدا یافته است.
بازاریابی اینترنتی که با نام دیجیتال مارکتینگ نیز شناخته می شود از تفاوت بسیاری با بازاریابی سنتی برخوردار است.
معنای لغوی دیجیتال مارکتینگ از ریشهی "دیجیت" در کلمه ی دیجیتال گرفته شده است
"دیجیت" به معنای داده های بر مبنای اعداد دوتایی است که منظور همان سیستم کامپیوتری میباشد که بر مبنای اعداد صفر و یک یا دوتایی (Binary) کار میکند.
امروزه تبلیغات گستردهای در شبکه های اجتماعی صورت میگیرد.
بازایابی اینترنتی یا بازاریابی دیجیتال در صفحات اجتماعی پر بازدید، با توجه به حوزه های کاری مختلف مورد توجه صاحبان کسب و کارهای مختلف است.
در گذشته روش های مختلف تبلیغاتی مثل تیزرهای تلویزیونی، روزنامه، مجلات و ... وجود داشتند؛
امروزه با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی و تحت وب شدن تمامی کارهای روزمره، این نوع تبلیغات جای خود را به بازایابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ دادهاند.
وجوه تمایز بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی سنتی
در بازاریابی سنتی، امکان دنبال کردن مشتری در تمامی ساعات وجود نداشت؛
استفاده از فناوری روز در دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال این امکان را به شما میدهد تا بتوانید در تمامی ساعات مشتری خود را دنبال نمایید.
امکانات متعددی از طرق متعدد، به صاحبان کسب و کارها، اطلاعات مختلفی در مورد مشتریان و نیازهایشان می دهد؛
همین امر باعث میگردد در بازاریابی اینترنتی پیشرفت داشته و بدانید در این بازار رقابتی چه مواردی را باید رعایت کنید.
امکاناتی مانند تلفن همراه هوشمند، پشتیبانی اینترنتی 24 ساعته، داده های متعدد و آنالیز وب سایت ها.
شبکه های اجتماعی مختلف برای تبلیغات وب سایت ها و کسب و کار شما، آمار جالب و کارایی مثل تعداد بازدیدها در ساعات مختلف شبانهروز، نمایش می دهد
این آمارها به شما کمک میکند تا برای محتوا و تبلیغات بعدی خود، ساعات مناسب و نوع مطلب مناسب را دریابید.
مدل های مختلف بازاریابی اینترنتی
1- بازاریابی دیجیتال از طریق سئوی وب سایت
سئو به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو و مخفف کلمه Search Engine Optimization میباشد.
اجرای قوانین و رعایت مواردی که برای بهینهسازی موتورهای جستجو نیاز است، باعث میشود رتبهی وب سایت شما بالاتر رفته و در صفحات اولیه جستجو قرار گیرد.
تکنیکهای سئو متنوع و در دو دستهی برنامه نویسی و محتوایی یا بهینه سازی داخلی و خارجی گنجانده میشود.
مجموعه فراپیامک نیز با رعایت این قوانین و به کار بردن تکنیک های سئو (SEO) توانسته است در کلیدواژه های حوزه کاری پنل اس ام اس، رتبه وب سایت سامانه پیامک خود را در موتورهای جستجوی مختلف بالا ببرد.
"بازاریابی درونگرا و جاذبهای" نام دیگر روش بهینه سازی وب سایت از طریق قوانین مربوطه میباشد.
2- شبکه های اجتماعی مناسب در دیجیتال مارکتینگ
این نوع بازاریابی به دلیل اینکه مطالب و محتوای شما توسط سایر افراد به اشتراک گذاشته میشود، به نوعی بازاریابی شفاهی بشمار میآید که میتواند کمک بسزایی در بازاریابی اینترنتی به شما بدهد.
به اشتراک گذاری اطلاعات و محتواها از طریق شبکه های اجتماعی، برند شما را به افراد زیادی میشناساند.
بازاریابی دیجیتال در شبکه های اجتماعی میتواند افراد زیادی را که به محصولات و خدمات شما نیاز دارند و شما را نمیشناسند، معرفی نموده و به مشتری شما تبدیل نمایند.
با توجه به حوزه کاری خود میتوانید از بین شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، فیس بوک، لینکدین و ... جهت بازاریابی اینترنتی خود انتخاب نمایید.
3- دیجیتال مارکتینگ در محتوای منتشر شده
مطالبی که در وب سایت و شبکه های اجتماعی به اشتراک میگذارید، بسیار حائز اهمیت است؛
این مطالب باید محتوایی جذاب، کوتاه و بیان کننده نکات مورد نظر شما باشد.
انتشار محتوای مناسب، به بازاریابی اینترنتی شما کمک خواهد نمود تا مخاطبین از طریق کانال ها و شبکه های اجتماعی به وب سایت رسمی شرکت شما هدایت شده و به مشتری شما تبدیل گردند.
این روش از راه های جذب مشتری نیز میباشد.
4- ارائه تبلیغات اینترنتی
آگهی اینترنتی نیز یکی از روش های مناسب و کارا در دیجیتال مارکتینگ است.
بسیاری از وب سایت های خبری و پربازدید، با توجه به نوع تبلیغات شما، هزینهای دریافت نموده و آگهی شما را در وب سایت خود به اشکال مختلف درج مینمایند.
بدین ترتیب شما با طراحی بنرهای جذاب و یا متحرک اینترنتی میتوانید مخاطبین وب سایت های پربازدید را به وب سایت خود هدایت نمایید.
5- ارسال ایمیل
بازاریابی از طریق ایمیل میتواند برای برخی از مشتریان شما جذاب بوده و آن ها را به مشتریان وفادار تبدیل نماید.
محتوای ایمیلها میتواند اطلاع رسانی های مداوم در خصوص محصولات و خدمات جدید، برگزاری جشنواره ها و ارائه تخفیفات باشد.
در بازاریابی سنتی چنین امکانی وجود نداشت.
نتیجه گیری
در دنیای راهبردی امروز، بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی دیجیتال سهم بالایی را در بر گرفته است.
این روش جایگزین مناسبی برای بازاریابی سنتی است.