اخبار

ساختمان‌سازی دیجیتال

  • ۱۳۹۶/۲/۱۳

تکنولوژی اطلاعات ساختمان جزو فناوری‌های یک دهه اخیر است که در کشور مانیز به‌صورت تدریجی در حال معرفی است. انتظار می‌رود سال‌های آتی جایگاه بالایی در حوزه مهندسی عمران داشته باشد. همان‌طور که وجود اینترنت انقلابی شگفت در صنعت کامپیوتر ایجاد نمود BIM نیز در صنعت ساخت‌وساز چنین تأثیری خواهد گذاشت.

BIM چیست؟

BIM یا Building Information Model ابزاری تخصصی برای پروژه‌های ساخت‌وساز است که بر اساس یک مدلاسیون سه‌بعدی هوشمند که یک یا چند مدل مجازی ساختمان را به‌صورت دیجیتال ایجاد می‌نماید. BIM به معنای استفاده خودکار از اطلاعات است که توسط آن کنترل و آنالیز سازه و تغییرات پروژه به‌راحتی صورت می‌گیرد و کمک شایانی در طی چرخه طراحی، ساخت، بهره‌برداری و حتی تخریب ساختمان می‌تواند داشته باشد.

مزایای BIM:

۱- آماده‌سازی سریع طرح بدون اتلاف هزینه و با کیفیت بالا

۲- دارا بودن سطح بالایی از انعطاف‌پذیری به منظور ساخت بر اساس سفارش

۳- بهینه‌سازی هزینه و زمان

۴- همکاری و هماهنگی یکپارچه

۵- شناسایی تداخل اجزاء و کاهش خطر

BIM در فضای ابری:

استفاده از BIM در یک پلتفرم محاسبات ابری، منجر به عملکرد بهتر این تکنولوژی می‌شود. متأسفانه بیشتر نرم‌افزارهایی که در صنعت ساخت‌وساز مورداستفاده قرار می‌گیرند، برای یک کاربر طراحی‌شده‌اند. این یعنی یک نفر در یک زمان، روی یک پروژه کار می‌کند و برای اعمال تغییرات توسط شخص دیگر، فایل را برای او ارسال می‌کند. به علت تعداد زیاد این‌گونه فایل‌ها، جابجایی آن از طریق اینترنت، به راحتی امکان‌پذیر نمی‌باشد. از طریق فضای ابری تمام افراد تیم قادرند که به طور هم‌زمان و حتی در مکان‌های مختلف روی یک فایل کار کنند و اطلاعات را به‌راحتی با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

آینده BIM:

بسیاری از شرکت‌های ساخت‌وساز و پیمانکار در بخش‌هایی از فناوری BIM که در حال بسط دادن و گسترش است سرمایه‌گذاری کرده‌اند. افزایش کاربران این تکنولوژی و تکامل آن نیاز به زمان دارد تا بتواند صنعت ساخت‌وساز را دگرگون نماید.