اخبار

مزایا و معایب بازاریابی پیامکی

  • ۱۳۹۶/۹/۲۰

مزایا و معایب بازاریابی پیامکی برای خیلی از افرادی که صاحب کسب و کار های کوچک و بزرگ هستند، بسیار حائز اهمیت است.

زیرا مابین تمامی روش های تبلیغات و بازاریابی، پیامک تبلیغاتی، کم هزینه ترین و ساده ترین راه می‌باشد و این موضوع برای همه‌ی صاحبان کسب و کار وسوسه‌کننده خواهد بود.

در این مقاله قصد داریم تا تعدادی از مزایا و معایب بازاریابی پیامکی را بررسی کنیم تا شما با آگاهی بیشتر در مورد این موضوع، بهترین تصمیم را در مورد روش تبلیغات کسب و کار خود بگیرید.

مزایای بازاریابی پیامکی

پیامک تبلیغاتی دارای مزایای بسیاری می‌باشد که در ادامه، به تعدادی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

1- انتقال مطلب به صورت خیلی سریع و کم هزینه

شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای ناچیز به صورت سالیانه یک پنل اس ام اس برای کسب و کا خود تهیه کرده و اقدام به ارسال پیامک های اطلاع‌رسانی به مشتریان و تبلیغاتی به عموم مردم نمایید.

2- در اختیار داشتن شماره‌ی مشتریان بالقوه

در تمامی سامانه های پیامکی، تعدادی بانک شماره با دسته بندی های متفاوت وجود خواهد داشت.

برای مثال:

  • بانک شماره به تفکیک سن و جنسیت
  • بانک شماره به تفکیک کدپستی برای شماره های ایرانسل و همراه اول
  • بانک شماره به تفکیک استان و شهر و منطقه و محله
  • بانک شماره به تفکیک مشاغل و انصاف گوناگون

با این وجود، شما به راحتی می‌توانید به تمامی اقشار جامعه دسترسی آسانی داشته باشید و جهت جذب مشتری بیشتر، پیامک تبلیغاتی را به صورت صد در صد هدفمند برای آن ها ارسال نمایید.

3- مهم نبودن زمان تبلیغات

توجه به بهترین زمان ارسال پیامک تبلیغاتی و اصول بازاریابی پیامکی موفق، در این نوع از تبلیغات اهمیت خاصی دارد.

شما هر زمان که احساس می کنید نیاز است، می‌توانید ارسال پیامک تبلیغاتی خود را جهت جذب مشتری جدید، انجام دهید.

برای مثال فرض کنید امکان جدیدی را به خدمات کسب و کار خود افزوده‌اید و می‌خواهید به عموم مردم یا مشتریان سابق خود این موضوع را اطلاع رسانی کنید.

اگر بخواهید از سایر روش های تبلیغاتی مانند تیزر تلویزیونی، بیلبورد و حتی آنلاین مارکتینگ استفاده کنید، بسیار زمانبر یا پرهزینه خواهد بود.

در نتیجه با ارسال تنها یک پیامک، به راحتی می‌توانید این اطلاع رسانی را انجام دهید.

البته در چنین مواردی بهتر است به آزاد بودن تایم کاریِ تیم پشتیبانی و فروش کسب و کار خود، توجه ویژه‌ای داشته باشید.

زیرا ممکن است حجم تماس های ورودی شما در لحظه، افزایش چشمگیری داشته باشد و به دلیل مشغول بودن خطوط تلفنی، جذب مشتری جدید شما کاهش یابد.

برای این مشکل هم راه حل هایی وجود دارد!

به عنوان نمونه می‌توانید از ماژول و امکانی به اسم ارسال تدریجی استفاده کنید.

این ماژول در سامانه فراپیامک به شما کمک خواهد کرد تا بانک شماره‌ی انتخابی خود را با تعداد شماره گیرندگان کمتری (مانند 500 شماره در هر بسته) دسته بندی کرده و زمان های مشخصی برای ارسال هر بسته تعیین کنید.

4- در دسترس بودن مشتریان

همه افراد جامعه گوشی تلفن همراه دارند، مهم نیست که گوشی تلفن همراه معمولی یا هوشمند باشد.

بنابراین پیامک های تبلیغاتی کسب و کار شما توسط درصد بالایی از مخاطبین خوانده می‌شود و همین قضیه کمک شایانی به جذب مشتری شما خواهد کرد.

معایب بازاریابی پیامکی

1- قطع پیامک تبلیغاتی

اپراتور های تلفن همراه، امکان قطع اس ام اس تبلیغاتی را در اختیار مشترکین قرار داده است تا بتوانند شماره خودشان را در لیست سیاه مخابرات قرار دهند.

در نتیجه پیامک های تبلیغاتی، قطعا به کل شماره های موجود در جامعه هدف شما، ارسال نخواهد شد.

2- عدم ارسال پیام چند رسانه‌ای (Multi Media) با پیامک متنی

بزرگترین مشکل ارسال پیامک تبلیغاتی عدم ارسال عکس یا صدا می‌باشد.

زیرا سامانه های پیامکی تنها و تنها پیام های متنی را پشتیبانی خواهند کرد.

3- عدم ارسال متون طولانی

البته این مورد به عنوان عیب بزرگ در نظر گرفته نخواهد شد؛ زیرا پیامک های تبلیغاتی با هدف جذب مشتری، معمولا شامل شعارهای تبلیغاتی و شماره تماس می‌باشد.

این موضوع بسیار حائز اهمیت است که متون پیامک تبلیغاتی شما طولانی و کسل کننده نباشد.

اگر پیامک شما به زبان انگلیسی باشد محدودیت کاراکتر برای 1 صفحه پیامک، 160 کاراکتر و برای پیامک فارسی 70 کاراکتر می‌باشد؛

البته شما می‌توانید پیامک چند صفحه‌ای ارسال نمایید؛ اما این کار معایب و مشکلاتی را به همراه خواهد داشت؛ مانند:

  • ریزش پیامک و عدم ارسال تمامی صفحات
  • بالا رفتن هزینه ارسال پیامک تبلیغاتی
  • کسل کننده و خسته کننده بودن متن پیامک

 

با علم به تمامی مزایا و معایب بازاریابی پیامکی نباید فراموش کنیم که پیامک تبلیغاتی، یکی از ابزارهای ضروری و لازم در بازاریابی و جذب مشتری محسوب می‌گردد؛

اما قطعا به تنهایی بازخورد موردنظر را نخواهد داشت و نیاز است که روش تبلیغاتی دیگری برای جذب مشتری بیشتر، در کنار آن باشد.