اخبار

تبدیل متن به گفتار

  • ۱۳۹۶/۳/۲۷

تبدیل متن به گفتار (Text-to-Speech)
تبدیل متن به گفتار راه‌حلی است که برای افرادی که گاهی اوقات نیاز دارند تا یک متن طولانی را تایپ کنند، کاربرد خواهد داشت. طبیعتا تایپ متون طولانی بسیار سخت و زمان‌بر است. ممکن است افرادی نیز باشند که خواندن یک کتاب به صورت متنی برایشان کسل‌کننده باشد اما اگر همین کتاب به صورت صوتی برایشان قرائت شود، حس بهتری دارند و تأثیرگذاری مطالب آن کتاب بیشتر خواهد بود. تبدیل متن به گفتار، امکانی است که به صورت یک نرم‌افزار در اختیار علاقمندان این تکنولوژی قرار داده می‌شود. علاوه‌براین، تبدیل متن به گفتار، می‌تواند سبب کاهش سوانح رانندگی باشد و امکان آموزش زبان فارسی را در اختیار غیرفارسی‌زبانان قرار می‌دهد. از این فناوری در سایت Google Translate استفاده می‌شود به صورتیکه با نوشتن یک کلمه که تلفظ آن را نمی‌دانیم، می‌توانیم نحوه تلفظ آن را از سایت بخواهیم.
تبدیل نوشتار به گفتار مدت‌های زمان زیادی است که در انواع نرم‌افزارها بکار برده می‌شود. برای مثال پس از نصب یک نرم‌افزار بر روی موبایل خود، کد تائیدیه برای شما ارسال می‌گردد. در صورتیکه این کد را به صورت پیامک دریافت نکنید، سرور نرم‌افزار، از طریق تماس صوتی، آن را برای شما می‌خواند.
فناوری تبدیل متن به گفتار در حقیقت یک ارتباط دو طرفه بین انسان و کامپیوتر است که در این حالت کامپیوتر، علاوه‌بر، داشتن توانایی تشخیص گفتار، قابلیت بیان و صحبت کردن نیز خواهد داشت.
تبدیل متن به گفتار در یک سیستم پیامکی بسیار کاربرد خواهد داشت. به این صورت که در یک سیستم پیامکی (پنل پیامک) امکان نوشتار متن وجود دارد. کاربر می‌تواند برای مخاطبان خود متن موردنظر خود را به صورت صوتی ارسال کند یا از این طریق از امکان بلک لیست خلاصی یابد.