اخبار

مزایا و معایب ارسال پیامک در خدمات بهداشت و درمان

  • ۱۴۰۲/۶/۱۳

در دنیای پرسرعت امروز، بیماران و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و درمانی به جستجوی راه‌هایی برای بهبود ارتباطات و ساده‌سازی فرآیندها می‌پردازند. استفاده از پنل‌های پیامکی در کسب و کارهای مبتنی بر سلامت، در حال تبدیل شدن به یک روش محبوب برای ارتباطات در این حوزه هستند. ارسال پیامک برای اطلاع رسانی می‌تواند راهی سریع و راحت را برای بیماران فراهم کند تا با ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی خود ارتباط برقرار نمایند.

بیماران می‌توانند به راحتی در مورد قرارملاقات‌ها پیام دریافت کنند، در مورد داروها یا روش‌ها اطلاعات بگیرند و نتایج آزمایش را بدون نیاز به تماس تلفنی طولانی یا ویزیت حضوری دریافت کنند. بیماران همچنین، می‌توانند برای رفتن به مطب پزشک در زمان، تلاش و هزینه صرفه‌جویی داشته باشند.

با این حال، توجه به معایب احتمالی مربوط به ارسال پیامک به بیمار نیز مهم است. مانند هر ابزار ارتباطی، مهم است که قبل از ارسال پیامک در مراقبت‌های بهداشتی، مزایا و معایب آن را به دقت بسنجید. ما در این مقاله هر دو مزایا و معایب را پوشش خواهیم داد تا بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید.
 


 

پیام رسانی به بیمار و  HIPAA
 

یکی از مهم‌ترین مواردی که در پیام‌های متنی پزشکی باید در نظر گرفته شود، مطابقت با قانون قابلیت پاسخگویی(HIPAA)  است.
 

HIPAA  چیست؟

HIPAA   یا Health Insurance Portability and Accountability Act یک قانون بین‌المللی است که استانداردهای ملی را برای حفاظت از اطلاعات حساس سلامتی بیمار ترسیم می‌کند. این قانون، الزامات خاصی را برای کنترل‌های دسترسی، رمزگذاری داده‌ها و سایر اقدامات حفاظتی برای جلوگیری از تغییر یا حذف پیام‌های بیماران با اطلاعات حساس پزشکی توسط افراد غیرمجاز مشخص می‌کند.
 

انتخاب پنل پیامکی سازگار با HIPAA

مطمئن شوید پنل پیامکی را که انتخاب می‌کنید، همه این ویژگی‌ها را دارد تا بیماران را هنگام ارسال پیامک، ایمن و مطمئن نگه دارد. طبق HIPAA، یک سیستم پیام رسانی مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، باید دارای رمزگذاری اطلاعات بیمار، ذخیره‌سازی ایمن و کنترل‌های دسترسی برای محافظت از حریم خصوصی بیمار باشد. ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و درمانی همچنین، باید اطمینان حاصل کنند که اطلاعات تماس دقیق برای هر بیمار جمع‌آوری و نگهداری می‌شود و پیام‌ها فقط به افراد مجاز می‌رسد.
 

انواع پیام‌های مراقبت‌های بهداشتی

انواع مختلفی از پیام‌ها وجود دارد که ارائه دهندگان خدمات بهداشتی می‌توانند از طریق پنل‌های پیامکی برای بیماران ارسال کنند و سطح حریم خصوصی و امنیت مورد نیاز ممکن است بسته به پیام متفاوت باشد. به عنوان مثال، یک متن ساده یادآوری قرار ملاقات ممکن است حاوی اطلاعات حساس نباشد. با این حال، هنوز بهترین روش این است که مطمئن شوید پیام به گیرنده مناسب می‌رسد. از سوی دیگر، متون حاوی نتایج آزمایش یا اطلاعات حساس پزشکی پیامدهای شدیدتری در HIPAA داشته و نیاز به محافظت جدی‌تری دارند.

اجازه دادن به بیماران برای ارسال پیام مستقیم به پزشک، از طریق یک سیستم پیام کوتاه نیز می‌تواند مشکلات بالقوه حریم خصوصی را ایجاد کند. بیماران ممکن است به طور تصادفی اطلاعات حساس را در پیام‌های خود ارسال کنند و ارائه دهندگان خدمات درمانی باید برای محافظت از حریم خصوصی و محرمانه بودن اطلاعات بیمار، تدابیر امنیتی داشته باشند. در این مورد، بهتر است درمانگاه‌ها یا آزمایشگاه‌ها در یک پورتال ایمن و سازگار با HIPAA که با استفاده از وب سرویس پیامکی به یک پنل پیامکی متصل شده است، به ارائه‌دهندگان و بیماران خود، پیام دهند.

 



 

مزایای ارسال پیامک در حوزه بهداشت و درمان

هنگامی که صحبت از ارتباطات مراقبت‌های بهداشتی با بیماران به میان می‌آید، ارسال پیامک ابزار قدرتمندی است که مزایای متعددی را برای بیماران و ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و درمانی به طور یکسان، ارائه می‌دهد. در ادامه، برخی از مزایای ارسال پیامک در حوزه‌های درمانی آورده شده است.
 

- ارتباطات بهبود یافته میان بیماران و ارائه‌دهنده خدمات درمانی

ارسال پیامک می‌تواند ارتباط بین بیماران و ارائه دهندگان خدمات بهداشت و درمان را از چند طریق بهبود بخشد. بیماران می‌توانند در هر زمانی با ارائه‌دهنده خود تماس بگیرند و ارائه‌دهندگان نیز می‌توانند در صورت امکان، به آن‌ها پاسخ دهند.

پیام‌های متنی مراقبت‌های بهداشتی و درمانی همچنین، یک روش ارتباطی در دسترس برای بیماران دارای معلولیت یا کسانی که در مناطق دورافتاده زندگی می‌کنند، فراهم می‌کند و می‌توانند راهی موثر برای دسترسی به بیمارانی باشد که ممکن است در رفت و آمد به مراکز درمانی مشکل داشته باشند یا نیاز به ارتباط مکرر با ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و درمانی داشته باشند.

- افزایش تعامل با بیماران

پیام کوتاه حتی می‌تواند تعامل با بیمار را بهبود بخشد که منجر به نتایج بهتر و رضایت بیشتر بیمار می‌شود. بیمارانی که پیامک را از ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و درمانی دریافت می‌کنند، سطوح بالاتری از رضایت را گزارش می‌دهند. ارسال پیامک به آن‌ها کمک می‌کند تا با پزشک خود ارتباط بیشتری داشته باشند و به بهبود بیماری کمک کنند .

پیام‌های متنی همچنین می‌توانند انطباق بیمار با برنامه‌های درمانی تجویزشده را افزایش دهند. ارائه‌دهندگان می‌توانند از پیامک برای ارسال یادآوری‌ها در مورد قرار ملاقات‌ها یا برنامه‌های دارویی استفاده کنند و احتمال از دست دادن قرار ملاقات یا اشتباهات دارویی را کاهش دهند.

به عنوان مثال:

"قرار بعدی شما برای جمعه ساعت 4 بعدازظهر با دکتر ابراهیمی است. لطفا برای تایید پاسخ بله را ارسال کنید. در صورت نیاز به تغییر زمان، با شماره XXX تماس بگیرید. متشکرم!"

- صرفه جویی در هزینه های بیماران و درمانگران

ارتباط با بیمار از طریق پیامک، راه‌حلی مقرون‌به‌صرفه برای ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی است، به طوری که اکثر طرح‌های پیامکی کمتر از طرح‌های تماس تلفنی متوسط، ​​هزینه دارند.

ارسال پیامک باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی می‌شود. همچنین، می‌تواند نیاز به ارتباط کاغذی یا تماس‌های تلفنی گران قیمت را از بین ببرد و هزینه‌های هر دو طرف را کاهش دهد.

در مورد کارایی، ارائه دهندگان می‌توانند بدون تماس تلفنی وقت گیر یا مراجعه حضوری به پیام‌ها به سرعت و به راحتی پاسخ دهند. این کار می‌تواند زمان را برای تمرکز بر سایر جنبه‌های مراقبت از بیمار آزاد کند.

 


 

معایب پیام‌های متنی پیرامون مراقبت‌های بهداشتی و درمانی

در حالی که ارسال پیامک می‌تواند مزایای زیادی در ارتباطات مراقبت‌های بهداشتی و درمانی با بیمار ارائه دهد، همچنین، معایب بالقوه‌ای نیز دارد که ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و درمانی باید از آن آگاه باشند.

- عدم وجود رمزگذاری

یکی از معایب اصلی پیام‌های متنی در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی فقدان رمزگذاری است؛ به این معنی که پیام‌های ارسال‌شده بین بیماران و ارائه‌دهندگان می‌توانند در برابر رهگیری یا هک آسیب‌پذیر باشند.

این عدم رمزگذاری می‌تواند خطر قابل توجهی برای حفظ حریم خصوصی و محرمانه بودن بیمار و امنیت اطلاعات سلامت بیمار ایجاد کند.

با توجه به این مسئله، پیشنهاد می‌شود که خدمات دهندگان بهداشت و درمان باید از پنل پیامکی استفاده کنند که دارای امنیت بالایی است. سامانه فراپیامک بر روی چهار سرور قدرتمند به‌صورت هم‌زمان در کشور ایران قرار داشته و تمامی اطلاعات موجود در این سرور هر 5 ساعت یک‌بار توسط سرور دیگری در کشور آمریکا بکاپ‌گیری شده و تمامی این اطلاعات، روزانه به سرور بکاپ در آلمان منتقل می‌گردد. این فرآیند به‌صورت لحظه‌ای بر روی دو سرور دیگر در حال تکرار است تا از اطلاعات کاربران به بهترین نحو نگهداری گردد.

- عوارض قانونی احتمالی

یکی دیگر از خطرات پیام های متنی مراقبت های بهداشتی، احتمال بروز مشکلات قانونی است. پیام‌های متنی حاوی اطلاعات سلامت بیمار ممکن است مشمول الزامات و مقررات قانونی باشند، از جمله مواردی که توسط قانون مسئولیت‌پذیری و مسئولیت‌پذیری بیمه سلامت (HIPAA) تعیین شده است.

علاوه بر این، پیام‌های متنی ممکن است سوابق واضحی از بیمار ارائه نکنند که می‌تواند در مراحل قانونی یا اختلافات عوارض دارویی ایجاد کند. نگران نباشید، فقط مطمئن شوید که اقداماتی مانند انتخاب یک پلتفرم پیامکی امن که رمزگذاری سرتاسری و سایر ویژگی‌های امنیتی را ارائه می‌دهد، با اطمینان از مطابقت با الزامات و مقررات قانونی را انجام می‌دهید.

 



 

بهترین روش‌ها برای پیام رسانی به بیمار کدامند؟

وقتی صحبت از پیام‌رسانی به بیمار در حوزه بهداشتی و درمانی می‌شود، رعایت بهترین شیوه‌ها برای اطمینان از حفظ حریم خصوصی و امنیت بیمار بسیار مهم است. در زیر برخی از بهترین شیوه‌هایی که ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و درمانی باید هنگام برنامه‌ریزی پیام‌های متنی به بیمارشان در نظر بگیرند، آورده شده است.

خط مشی‌های ارتباطی شفاف را ایجاد کنید!

ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی باید خط مشی‌های روشنی را برای پیام رسانی به بیمار، از جمله دستورالعمل‌هایی برای زمان و نحوه استفاده از پیام و همچنین، قوانینی برای شرکت در پذیرش و انصراف بیمار ایجاد کنند.

این خط مشی ها همچنین، باید به همه کارکنان ابلاغ شود تا از ثبات در شیوه‌های پیام رسانی اطمینان حاصل گردد.

از انطباق HIPAA از طریق وب سرویس پیامکی اطمینان حاصل کنید!

ارائه‌دهندگان باید مطمئن باشند که پلت‌فرم‌های پیامکی بیماران آن‌ها با HIPAA مطابقت دارد و از هر گونه مقررات مربوط به امنیت داده‌ها و حریم خصوصی پیروی می‌کنند که شامل پیاده‌سازی رمزگذاری‌ها، کنترل‌های دسترسی و سایر اقدامات حفاظتی برای محافظت از اطلاعات سلامت بیمار است.

از یکپارچگی اطلاعات بازاریابی و مراقبت‌های بهداشتی و درمانی خودداری کنید!

همیشه هنگام برقراری ارتباط با بیماران از ترکیب اطلاعات بازاریابی و مراقبت‌های بهداشتی و درمانی خودداری کنید. ارائه دهندگان مراقبت‌های پزشکی باید پیام‌های بازاریابی را علامت گذاری کنند و مراقب باشند که آن‌ها را با اطلاعات خدمات بهداشتی و درمانی ترکیب نکنند. بر اساس قانون حمایت از مصرف کننده تلفنی (TCPA) ، ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و درمانی باید قبل از ارسال هر گونه پیام بازاریابی، رضایت صریح قبلی را از بیماران دریافت کنند.

به بیماران راهی برای انصراف از دریافت پیام بدهید!

مطمئن شوید که با گنجاندن دستورالعمل‌های انصراف در پیام‌رسانی و ارائه راهی برای لغو اشتراک از فهرست‌های پیام‌رسانی، به بیماران راهی برای انصراف از دریافت پیام‌های متنی داده‌اید. به این ترتیب، بیماران می‌توانند مطمئن شوند که فقط پیام‌های مرتبط و مفید دریافت می‌کنند و از حذف تصادفی اطلاعات حساس مربوط به مراقبت جلوگیری می‌کنند.

امروز پیام‌های متنی بهداشت و درمان را امتحان کنید!

اولین قدم در حفظ سلامتی و شادی بیماران این است که مطمئن شوید آن‌ها راه آسانی برای دسترسی به شما، دارند. اگر به دنبال یک پلتفرم پیامکی قابل اعتماد و ایمن برای خدمات بهداشتی و درمانی هستید که سایر رقبای شما در حوزه سلامت نیز از آن استفاده می‌کنند، فراپیامک یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست. پنل پیامکی فراپیامک پیام‌رسانی ایمن، گزینه‌های انصراف آسان و سایر ویژگی‌ها را برای کمک به ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی برای برقراری ارتباط مؤثرتر با بیماران ارائه می‌دهد.