اخبار

بهینه‌سازی محتوای پیامکی

  • ۱۴۰۲/۱۱/۳۰

ارسال پیامک‌های تجاری، به طور طبیعی یک کانال ارتباطی دو طرفه بین شما و مشتریان خواهد بود. این تعاملات فرد را تشویق می‌کند که به سمت برند شما گرایش بیشتری پیدا کند. اما وقتی نرخ پاسخ پیامک شما پایین است، چه باید کرد؟ در این مقاله از پنل پیامکی فراپیامک سعی داریم تا راهنمایی‌هایی برای نوشتن متن‌های پیامکی جذاب و مؤثر که باعث افزایش نرخ پاسخ‌دهی مشتری می‌شود را برشماریم.

دلایل زیادی وجود دارد که مشتریان به پیام‌های شما پاسخ نمی‌دهند. بسیاری از این مشکلات به راحتی قابل رفع هستند  و در برخی دیگر تنها نیاز است که استراتژی‌های پیامکی خود را کمی تغییر دهید.

ارسال متن در روزها و زمان‌های مناسب

ساده‌ترین راه برای افزایش نرخ پاسخ پیامک، ارسال محتوای خود در زمانی است که مشتریان شما واقعا می‌توانند به آن، پاسخ دهند. ارسال متن در زمان‌های مناسب، درصد پاسخ‌دهی پیامکی مشتریان را نیز بهبود می‌بخشد. مشتریان مشتاق‌تر خواهند بود در غیر از ساعات کاری خود که 9 صبح تا 5 بعدازظهر است، پیامکهای تبلیغاتی را دریافت کنند. موارد زیر را نیز در نظر بگیرید:

  • اگر نام تجاری برند شما در چندین منطقه در حال فعالیت است و قصد ارسال پیامک تبلیغاتی را دارید، زمان لوکیشن خود را در نظر بگیرید.
  • از ارسال پیامک تبلیغاتی در روزهای تعطیل خودداری کنید.

ارسال محتوای تعاملی

این نکته ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما بسیار حیاتی است که اگر تیم شما فقط محتوای ثابت، مانند کوپن یا اعلان‌ها را ارسال کنند، مشتریان احساس نمی‌کنند که نیازی به ارسال پیامک پاسخ یا پیامک تعاملی دارند. همچنین، این کار احتمال لغو اشتراک آن‌ها را افزایش می‌دهد. نرخ پاسخ پایین بازاریابی پیامکی در این نوع پیام‌ها، رایج است. ایجاد محتوایی را در نظر بگیرید که به طور خاص مشتریان را تشویق به پاسخگویی کند. محتوای واقعا تعاملی شامل موارد زیر است:

  • نظرسنجی مشتریان
  • نکاتی درباره موارد استفاده از محصول
  • درخواست شخصی یا پیگیری خرید

ارائه ارزش واقعی برند

برای افزایش نرخ پاسخ دهی به پیامک، محتوای شما باید هم جالب باشد و هم ارزش واقعی برند را داشته باشد. هنگام ایجاد محتوای خود، باید از خود بپرسید که چه نوع محتوایی واقعاً به مخاطبان شما کمک می‌کند یا الهام می‌بخشد. اگر نرخ پاسخ به پیامکهای شما پایین است، باید در نظر داشته باشید که شاید محتوای شما به اندازه کافی سرگرم‌کننده یا مفید نباشد. محتوای خود را روی این موارد متمرکز کنید:

  • خدمات مشتری
  • جمع‌آوری بازخورد در مورد محصولات یا کسب و کار شما
  • مسائل یا سرگرمی‌هایی که مشتریان شما ممکن است به آن‌ها علاقه‌مند باشند.

مزایایی را برای مشتریانی که با برند در تعامل هستند، در نظر بگیرید!

مشتریان باید بدانند که از پاسخ دادن به پیامک‌های مربوط به کسب و کار و داشتن تعامل با شما چیزی به دست خواهند آورد. با این حال، جوایز لازم نیست به شکل کارت هدیه یا اهدای محصولات باشد. به این فکر کنید که مشتری شما از پاسخ دادن به محتوای شما چه نتیجه‌ای می‌گیرد. می‌توانید با ارسال محتوایی که به آنها پاداش می‌دهد، نرخ پاسخ مشتریان به پیامک را بهبود ببخشید:

  • ارتباط فوری با مشاوره حرفه‌ای
  • شانس انتخاب یک محصول یا خدمات
  • فرصتی برای حضور در رسانه‌های اجتماعی

شخصی سازی محتوای پیامک

هر چه متن‌های تبلیغاتی شما شخصی‌تر باشند، به احتمال زیاد مشتریان شما توجه بیشتری خواهند داشت. الگوهای پیامکی را ایجاد کنید که فیلدهای سفارشی را بر اساس CRM شما نشان می‌دهند. در این حالت، استفاده از وب سرویس پیامکی بسیار کمک‌دهنده خواهد بود. شما می‌توانید موارد کلیدی مانند موارد زیر را در پیام‌های خود لحاظ کنید:

  • نام و نام خانوادگی یا عنوان شرکت مشتریانی که رسمی‌تر فعالیت دارند
  • شماره‌های سفارش
  • میزان وفاداری مشتریان
  • مکان‌های فروشگاه

گروه‌های مشتریان کوچک‌تر را هدف قرار دهید!

همانطور که گیرندگان پیام‌های شما احتمالاً محتوایی را با اطلاعات شخصی خود دریافت می‌کنند، بهتر است که علاوه بر پیام‌هایی حاوی اطلاعات شخصی، پیامک‌های تبلیغاتی را دریافت کنند که به وضوح برای آن‌ها نوشته شده باشد. در همین راستا، گروه‌های کوچک از گیرندگان را به طور همزمان هدف قرار دهید تا بتوانید پیام‌های متنی خاص‌تری ایجاد و ارسال کنید. به عنوان مثال، ایجاد کمپین بر اساس موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • میزان وفاداری مشتریان
  • تاریخ آخرین سفارشات
  • منطقه سکونت

حال و هوای پیامک را دوستانه‌تر کنید!

مخاطبان شما اگر احساس کنند که پیامک‌های تبلیغاتی از سوی شخص حقیقی ارسال می‌شوند، درصد احتمال پاسخ به آن‌ها از سوی مخاطبان بیشتر خواهد شد. برای اثرگذاری بیشتر پیام‌های خود، می‌توانید از روش‌هایی استفاده کنید که مخاطبان احساس کنند که این پیام از سوی مدیر عامل یا مدیر منابع انسانی شرکت برایشان ارسال شده است. این روش ارسال پیام را هم دوستانه‌تر خواهد کرد و هم اینکه درصد پاسخ‌دهی به پیام‌ها از سوی مخاطبین بیشتر خواهد شد. در ادامه به روش‌هایی اشاره می‌کنیم که مخاطبان احساس رضایت بیشتری را از پیامک‌های دریافتی خود داشته باشند:

  • اسم نماینده در پایان هر متن درج شود.
  • از بیانی معمولی و دوستانه استفاده کنید (اگر با سبک برند شما مطابقت دارد).
  • مواردی مانند ایموجی‌ها را در متون خود درج کنید (اگر به سبک برند شما پایبند باشد).

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم تا درباره نوشتن پیامک‌های جذاب و مؤثر که می‌توانند برای افزایش نرخ پاسخ‌دهی بسیار مفید باشند را بیان کنیم. در ادامه به صورت مختصر، درباره آنچه گفته شد و بیان راهنمایی‌های کوتاه برای نوشتن متن‌های پیامکی جذاب و مؤثر خواهیم پرداخت:

  • کوتاه و مختصر بودن پیامک: مطمئن شوید که پیامک شما کوتاه و مختصر است. اکثر افراد تمایل دارند که پیامک‌های کوتاه و مفهومی را بیشتر بخوانند و به آن‌ها پاسخ دهند.
  • استفاده از اصطلاحات و اختصارات مناسب در متن پیامک: استفاده از اصطلاحات و اختصاراتی که در فضای پیامکی رایج هستند، می‌تواند به افزایش جذابیت پیام شما کمک کند.
  • تخصیص زمان مناسب برای ارسال پیامک: تلاش کنید پیامک خود را در زمانی ارسال کنید که گیرنده احتمالاً آزاد است و پیامک را می‌خواند. به عنوان مثال، ارسال پیامک‌ها در ساعات غیرکاری یا در اوقاتی که گیرنده احتمالاً در ترافیک یا در منزل است، ممکن است بازدهی بیشتری داشته باشد.
  • سازگاری با فرمت پیامک: در نوشتن متن‌های پیامکی، از فرمتی که به طور معمول در پیامک‌ها رایج است (مانند تخفیف، علامت‌های اختصاری، و ...)، استفاده کنید تا پیام شما متناسب با فرمت متداول و قابل قبول پیامک‌ها باشد.
  • پرسیدن سوال یا ارائه چالش در پیامک: یکی از روش‌های جذب توجه و افزایش نرخ پاسخ‌دهی، پرسیدن سوالی است که گیرنده به آن واکنش نشان دهد یا ارائه یک چالش کوچک که تحریک‌کننده باشد.
  • ارائه تخفیف یا پیشنهاد ویژه در پیامک: ارائه تخفیف ویژه یا پیشنهادی منحصر به فرد در پیامک شما می‌تواند افزایش نرخ پاسخ‌دهی را به همراه داشته باشد.
  • استفاده از ابزارهای پیشرفته برای نوشتن پیامک: برنامه‌ها و ابزارهایی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند پیامک‌های جذاب و مؤثر بنویسید. این ابزارها شامل قالب‌های آماده، تحلیل‌های ارسال پیامک و ابزارهایی همچون هوش مصنوعی هستند.
  • تست پیامک پیش از ارسال و تنظیم برای ارسال گروهی: همیشه بهتر است متن پیامک خود را پیش از ارسال، تست کنید و از داده‌های تحلیلی برای بهبود آن استفاده کنید. به عنوان مثال، با تست عناوین مختلف می‌توانید عنوانی را انتخاب کنید که بیشترین نرخ پاسخ‌دهی را دارد.
  • شخصی‌سازی پیامک: در صورت امکان، از نام گیرنده در پیامک استفاده کنید تا متن پیامک را شخصی‌تر نمایید.
  • ارسال پیامک‌های مستمر و متنوع: به جای ارسال پیامک‌های تکراری، سعی کنید در محتوا و زمان ارسال پیامک‌های خود، تنوع ایجاد نمایید تا جذابیت بیشتری داشته باشند.

استفاده از این نکات می‌تواند به شما کمک کند تا پیامک‌های جذاب‌تر و مؤثرتری بنویسید که باعث افزایش نرخ پاسخ‌دهی می‌شوند.