اخبار

تجارت الکترونیک

  • ۱۳۹۶/۸/۳۰

تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک یا کسب و کار اینترنتی یک اصطلاح است که می‌تواند برای هر نوع معامله تجاری آنلاین استفاده شود.

تجارت الکترونیک شامل طیف وسیعی از فرآیندهای تجاری است که در یک کسب و کار آنلاین انجام می‌شود.

این طیف شامل مدیریت زنجیره‌ی تأمین، پردازش سفارش الکترونیکی، مدیریت ارتباط با مشتریان، به اشتراک گذاری اطلاعات، بازاریابی اینترنتی، مبادله محصولات و خدمات، پرداخت الکترونیکی و خدمات پس از فروش را تشکیل می‌دهد.

تجارت الکترونیک تأکید زیادی بر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد؛

بدین صورت که تمامی روابط موجود در یک کسب و کار آنلاین با کمک ارتباطات آنلاین انجام می‌شود.

انواع تجارت الکترونیک

در حیطه کسب و کار اینترنتی و با توجه به برقراری یک رابطه دو طرفه در این نوع معاملات، میتوان شاخه های متفاوتی از انواع فعالیت ها را برشمرد.

مهمترین دسته بندی تجارت الکترونیک به شرح زیر می‌باشد:

تجارت فروشنده با فروشنده یا  (Business to Business) B2B

این مدل از تجارت، جزء اولین روش های تجارت الکترونیک و بازاریابی اینترنتی است؛

در حال حاضر نیز حجم وسیعی از فروش آنلاین محصولات و پرداخت الکترونیکی در این سبک از تجارت الکترونیک انجام می‌شود.

B2B خرید و فروش عمده و خارج از محدودیت های خرده فروشی از طریق اینترنت می‌باشد.

در این مدل تجارت صاحبین مشاغل علاوه بر شناسایی مشتریان خود و بازاریابی اینترنتی باید واسطه ها و تأمین کنندگان را نیز شناسایی کنند.

یکی از اولین شرکت های ارائه دهنده‌ی این مدل از تجارت الکترونیک، شرکت سیسکو (Cisco) بوده است.

تجارت فروشنده با مصرف کننده یا (Business to Consumer) B2C

در این مدل از تجارت الکترونیک یک طرف معامله، فروشنده یا تولید کننده و در طرف دیگر مصرف کننده و خریدار نهایی قرار دارد.

این کسب و کار آنلاین بر پایه‌ی خرده فروشی بنا شده و فروشگاه های اینترنتی با امکان پرداخت الکترونیکی مثال مناسبی برای آن می‌باشد.

از معروفترین فعالان این عرصه می‌توان به سایت آمازون اشاره نمود.

تجارت مصرف کننده با مصرف کننده یا (Consumer to Consumer) C2C   

در این مدل دو طرف درگیر در معامله، مصرف کننده یا مشتری می‌باشند.

در حقیقت افرادی که درخواست فروش کالایی را دارند، آن را در اینترنت به حراج می‌گذارند و افرادی که به آن کالا نیاز دارند، بدون واسطه خرید خود را از طریق پرداخت الکترونیکی انجام می‌دهند.

این روش، به دلیل ناچیز بودن هزینه‌ی بازاریابی اینترنتی و امکان پرداخت الکترونیکی مورد توجه کاربران اینترنت قرار گرفته است.

سایت حراج آنلاین ای‌بی eBay در این زمینه بسیار موفق و مطرح می‌باشد.

تجارت مصرف کننده با فروشنده یا C2B (Consumer to Business)

با توجه به گسترش بازار آنلاین برای مصرف کنندگان، روش های خرید آنلاین برای خریداران نیز افزایش یافته است.

در این روش، کسب و کار آنلاین صاحبین کسب و کار، نسبت به تأمین کالای مورد نیاز خود از مشتریان اقدام می‌کنند.

راه اندازی کسب و کار اینترنتی از طریق سامانه پیامک

پنل اس ام اس شرکت دانش بنیان فراداده با نام تجاری فراپیامک یک نرم افزار ارسال پیامک تبلیغاتی به صورت تحت وب می‌باشد.

از طریق دریافت پنل نمایندگی پیامک، اشخاص می‌تواند نسبت به بازاریابی اینترنتی، جذب مشتری به صورت آنلاین، فروش آنلاین و ایجاد زمینه‌ی مناسب برای پرداخت آنلاین خود اقدام نمایند.

از جمله امکانات دیگر شرکت فراداده برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی، می‌توان به نرم افزار باشگاه مشتریان نیز اشاره نمود.

این نرم افزار تحت وب جهت مدیریت ارتباط با مشریان ارائه شده و همانند سامانه پیامک تحت وب می‌باشد.