اخبار

انواع خدمات ارزش افزوده

خدمات ارزش افزوده امروزه راهی برای کسب درآمد بیشتر سازمان های ارائه دهنده این خدمات است.

  • ۱۳۹۷/۵/۱۰

خدمات ارزش افزوده کلمه‌ای است که امروزه در دنیای تکنولوژی خیلی شنیده می‌شود؛ به ویژه خدمات ارزش افزوده موبایلی.

البته بهتر است توضیحاتی را در رابطه با این نوع خدمات ارائه دهیم و سپس، نمونه هایی از آن را در این مقاله ذکر کنیم.

مفهوم خدمات ارزش افزوده

Value Added Service که به اختصار به آن VAS هم اطلاق می‌گردد، بر بستر مخابرات و تلفن همراه اجرا می‌شود.

از این خدمات می‌توان برای هر سازمان و یا صنعتی استفاده کرد که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

به طور کلی، تعرفه استفاده از این خدمات بیشتر از خدمات دیگری است که شما از بستر مخابرات یا ارتباطات سیار دریافت می‌کنید؛ (مانند تماس تلفنی و یا پیامک متنی ساده)

اما شایان ذکر است که این نوع خدمات باعث درآمدزایی و کارآفرینی های بسیاری می‌شود.

انواع VAS عمومی

  • VAS مبتنی بر پیامک های متنی 

پیامک تبلیغاتی بسیاری برای تلفن های همراه مشترکین ارسال می‌گردد؛

اما در میان این پیامک های تبلیغاتی، پیامک های ارزش افزوده متنی هم ارسال می‌گردد که در صورت تایید دریافت این پیامک، با دریافت هزینه ای ارسال پیامک ها ادامه پیدا خواهد کرد.

برای مثال ارسال پیامک های آموزشی زبان انگلیسی که روزانه با ارسال 10 لغت انگلیسی، هزینه ای را به قبض تلفن همراه شما اضافه خواهد کرد.

  • VAS چند رسانه ای

امروزه، فناوری های 3G , 4G باعث گردیده است تا این خدمات به صورت پیشرفته و گسترده تری بر روی تلفن همراه ارائه گردد.

نمونه ای از این خدمات MMS و تلوزیون همراه می‌باشد.

  • VAS مبتنی بر بازی و سرگرمی

این سرگرمی ها می‌تواند بر روی اپلیکیشن های خاصی پیاده سازی گردد و یا در قالب پیامک های متنی یا مالتی مدیا (Multi Media) ارائه شود.

  • VAS مبتنی بر منوی صوتی تلفن های گویا (IVR)

در این نوع از خدمات کاربر با برقراری تماس با یک خط تلفن به سیستم متصل خواهد شد که با شماره گیری کدهای اعلام شده در منوی صوتی، خدمات خاصی را دریافت می‌نماید.

می توانیم از خدماتی مانند مشاوره های تلفنی، بازی و سرگرمی، خدمات آموزشی و اطلاع رسانی محصولات، به عنوان نمونه هایی از این نوع خدمات نام ببریم.

انواع خدمات ارزش افزوده سازمانی

این نوع خدمات اصطلاحا VAS سازمانی هستند که برای سازمان ها و شرکت هایی مناسبند که می خواهند با مشتریان خود در تعامل باشند.

برای مثال، یک کارخانه خودرو سازی می خواهد مشتریان را از مراحل تولید و تحویل خودرو آگاه سازد.

بنابراین، می‌تواند از این نوع خدمات، در قالب پیامک های متنی یا تلفن گویا و یا کد USSD برای ارائه اطلاعات به مشتریان استفاده کند.

هزینه این خدمات از مشتریان کسر خواهد شد و یا بر روی قبض تلفن مشتریان محاسبه خواهد شد.

 

استفاده از این راهکار مزایای زیادی را برای سازمان به همراه خواهد داشت که در ادامه به معرفی برخی از مزایا خواهیم پرداخت.

  1. خدمات ارزش افزوده سازمانی باعث می‌گردد تا اطلاع رسانی و تبلیغات شما به مشتریان هدفمند تر گردد.
  2. اگر می‌خواهید مزیت رقابتی ای نسبت به شرکت های رقیبتان داشته باشید، خدمات ارزش افزوده سازمانی به شما کمک خواهد کرد.
  3. انواع VAS سازمانی راه هایی نوینی جهت ارائه خدمات به مشتریان، در مقابلتان قرار خواهد داد.
  4. خدمات ارزش افزوده سازمانی باعث سرعت بخشیدن به برخی از فرآیند های سازمان خواهد شد.
  5. با ارائه این خدمات کسب رضایت مشتری از سرویس دهی بسیار ساده تر و بیشتر خواهد بود.
  6. در کنار همه این مزایا، خدمات ارزش افزوده سازمانی راهی برای کسب درآمد سازمان شما می‌باشد.