اخبار

انواع خدمات پس از فروش

انواع خدمات پس از فروش محصولات و خدمات را بشناسیم!

  • ۱۳۹۷/۱۱/۴

انواع خدمات پس از فروش شامل تمام سرویس‌هایی است که پس از فروش یک محصول از طرف فروشنده در اختیار خریدار قرار میگیرد. به عنوان مثال، پس از فروش یک دوچرخه، خدمات پس از فروش ممکن است شامل سرویس رایگان دوچرخه برای چند هفته باشد.

انواع خدمات پس از فروش بخش مهمی از اصول رقابتی بدون قیمت و اصول مشتری مداری هستند. خدمات پس از فروش می‌توانند راهی برای تشویق مردم برای خرید محصول و افزایش فروش باشند.

از طرفی، وجود خدمات پس از فروش و رعایت اصول مشتری مداری توسط یک مجموعه می‌تواند توجیهی برای بالاتر بودن قیمت محصول تولید شده باشد.

ارائه انواع خدمات پس از فروش همچنین بر شهرت بلند مدت شرکت تأثیر می‌گذارد و می‌تواند بر فروش آتی نیز موثر باشد.

انواع خدمات پس از فروش

همانطور که پیشتر اشاره شد، پشتیبانی پس از فروش یا خدمات پس از فروش شامل خدماتی است که پس از فروش کالا یا خدمات ارائه می‌شود. بیشتر خدمات پس از فروش شامل ضمانت، ارتقا یا تعمیر خدمات می‌باشند.

بسیاری از انواع خدمات پس از فروش شامل ارتباط مداوم با سازنده اصلی تجهیزات در طول عمر محصول یا سرویس است، در حالی که ضمانت های دیگر دارای محدودیت زمانی هستند.

پشتیبانی پس از فروش شامل مجموعه گسترده ای از خدمات است که به مصرف کنندگان خدمات ارائه می‌دهد. این مورد به منظور رعایت اصول مشتری مداری و کمک به مشتری در استفاده درست از محصول صورت میگیرد که می‌تواند سبب ایجاد وفاداری مشتری و افزایش رضایت مشتری شود.

استفاده از یک پنل اس ام اس در پروسه‌ی گارانتی امری واجب است. یک پنل پیامک علاوه بر برقراری ارتباط موثر با مشتریان می‌تواند برای اطلاع رسانی های مربوط به پس از فروش نیز استفاده شود.

برای مثال، با استفاده از ماژول کدخوان موجود در سامانه پیامک، مشتریان میتوانند با ارسال کد دستگاه خود، از مدت گارانتی و شرایط آن آگاه شوند.

انواع خدمات پس از فروش ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آموزش

آموزش صحیح استفاده از یک کالا، محصول و خدمات فروخته شده نخستین قدم در مقوله‌ی خدمات پس از فروش برای تمامی کسب و کارهاست. این آموزش می‌تواند به صورت آنلاین، تلفنی یا حضوری انجام شود.

پشتیبانی فنی

پشتیبانی فنی، نوعی کمک برای استفاده‌ی صحیح از محصولات مرتبط با تکنولوژی مانند نرم افزار و اپلیکیشن ها و رفع اختلال های مربوط به آنها میباشد. بسیاری از این نوع خدمات به صورت آنلاین و 24 ساعته هستند. همچنین به روز رسانی نرم افزاها نیز شامل این نوع از پشتیبانی میشود.

خدمات فنی

این نوع از خدمات معمولا برای کالاهایی است که نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات دارند. استراتژی گارانتی کالا در مجموعه های مختلف متفاوت است. تعویض کالا، تعویض قطعات و تعمیر کالا انواع مختلفی از این خدمات پس از فروش است که بسته به نوع کالا و قرارداد بسته شده میان خریدار و فروشنده اجرا میشود.

سنجش رضایت مشتری

در بسیاری از مجموعه ها پس از گذشتن بازه های مشخصی از فروش خدمات و محصولات برای سنجیدن رضایت مشتریان و نحوه بکاربری از طرف مجموعه با آنها تماس گرفته میشود تا در صورت وجود مشکل مورد را برطرف کنند. این کار علاوه بر آنکه جزو اصول مشتری مداری محسوب میشود تا حد زیادی در تداوم استفاده از محصول توسط مشتری، موثر است.

اهمیت خدمات پس از فروش

ارائه سرویس خوب پس از فروش، کمک می‌کند تا بنگاه های تجاری مشتریان وفادار و روابط بلند مدت خود با آنها را تثبیت کنند.

ارائه خدمات پس از فروش می‌تواند به متقاعد کردن مصرف کنندگان برای اعتماد به شرکت و خرید خدمات در وهله اول کمک کند.

یکی از مهمترین راه های افزایش فروش، بازاریابی دهان به دهان است؛ خدمات پس از فروش می‌تواند برای برند شما تفاوت ایجاد کند و در نتیجه سبب تبلیغ محصولتان از طریق مشتریان و مصرف کنندگان شود. در عصر رسانه های اجتماعی، خدمات پس از فروش ضعیف می‌تواند به شهرت شرکت ها آسیب برساند.

خدمات پس از فروش می‌توانند فرصتی برای فروش محصولات مرتبط نیز باشند.