اخبار

تاریخچه ارسال پیامک در ایران و جهان؛ ارسال پیامک از گذشته تا کنون

  • ۱۴۰۳/۱/۵

تاریخچه ارسال پیامک در ایران و جهان؛ ارسال پیامک از گذشته تا کنون

آیا تا به حال به روزهایی که پیامک و ارسال پیام از طریق سرویس پیام کوتاه اختراع نشده بود، فکر کرده‌اید؟ قطعا تفکر به دوران‌هایی که پیامک هنوز اختراع نشده بود و مورد استفاده قرار نمی‌گرفت، بسیار عجیب و چالش برانگیز است.ارسال پیامک از چه زمانی شروع شد؟ بیایید در این مقاله از سایت پنل پیامکی فراپیامک با بررسی تعریف پیامک که به عنوان SMS (سرویس پیام کوتاه) نیز شناخته می شود، شروع کنیم و موارد مربوط به آن را مورد بررسی قرار دهیم.

  • ویکی پدیا پیامک را این‌گونه تعریف می‌کند:

به عمل نوشتن و ارسال پیام‌هایی از طریق تلفن همراه که معمولاً متشکل از حروف الفبا و اعداد، بین دو یا چند کاربر تلفن همراه، دستگاه‌های ثابت (مانند رایانه‌ها) یا دستگاه‌های قابل حمل (مانند لپ تاپ یا تلفن‌های هوشمند)، پیامک یا SMS گفته می‌شود. پیام‌های متنی معمولاً از طریق یک شبکه تلفن ارسال می‌شوند، اما می‌توانند از طریق یک شبکه کابلی یا شبکه محلی نیز ارسال شوند که به دلیل همگرایی بین صنایع مخابرات و پخش در دهه 2000 به وجود آمد. پیامک فراتر از متن الفبایی و عددی رشد کرده و شامل پیام‌های چندرسانه‌ای (معروف به MMS) حاوی تصاویر دیجیتال، ویدیوها و محتوای صوتی و همچنین ایدئوگرام‌هایی به نام ایموجی (چهره‌های شاد و سایر نمادها) شده است.

بخش‌های پیامک

یکی از چیزهایی که مردم اغلب در مورد پیام‌های متنی در نظر نمی‌گیرند، رمزگذاری GSM است. آیا تا به حال در مورد بخش‌بندی پیامک چیزی شنیده‌اید؟ اپراتورهای تلفن آمریکای شمالی از رمزگذاری GSM استفاده می‌کنند. بنابراین، هنگامی که هر کاراکتر یونیکد ارسال می‌شود، به ازای هر 70 کاراکتر، تقسیم می‌شوند. وقتی از نویسه‌هایی مانند حروف با لهجه از زبان‌های دیگر یا ایموجی‌ها (معروف به نویسه‌های غیر GSM) استفاده می‌شود، پیام‌ها با 70 کاراکتر سریع‌تر تقسیم می‌شوند تا اینکه در هر 160 کاراکتر، زمانی که یک پیام متنی فقط شامل نویسه‌های GSM باشد.

ارتباطات تجاری و پیامک

زندگی بدون توانایی برقراری ارتباط از طریق پیامک غیرممکن است، درست است؟ خوب، اکنون این‌طور به نظر می‌رسد، اما اگر تاریخ را بررسی کنیم، زمانی که هنوز پیامک اختراع نشده بود و مردم از آن استفاده نمی‌کردند، با فواید آن آشنایی نداشتند و شاید به این فکر نمی‌کردند که اختراح این چنین تکنولوژی در آینده چقدر کمک دهنده خواهد بود اما با این حال، ارتباطات تجاری بسیار کندتر پیش می‌رفت. با ظهور تلفن همراه، ارسال پیامک بسیار آسان‌تر و سریع‌تر شده است.
روش‌های ارتباطی در گذشته هرگز نمی‌توانند با پیامک‌های تجاری امروز رقابت داشته باشند. امروزه شخص به راحتی از طریق تلفن همراه پیام‌های تبلیغاتی را دریافت می‌کند و در صورت نیاز به آن پاسخ می‌دهد.

واقعاً ارسال پیامک از چه زمانی شروع شد؟

ارسال پیامک از چه زمانی شروع شد؟ مفهوم پیام کوتاه در همکاری GSM فرانسه و آلمان در سال 1984 توسط Friedhelm Hillebrand و Bernard Ghillebaert توسعه یافت. هیلبراند با استفاده از امکانات شخصی خود در خانه اش، جملات و سوالات تصادفی را تایپ می‌کرد و هر حرف، عدد و فاصله را می‌شمرد. تقریباً هر بار، پیام‌ها کمتر از 160 کاراکتر بودند و بنابراین مفهوم «پیام کوتاه» متولد شد.
اولین پیام متنی تا سال 1992 از سوی نیل پاپورث، مهندس ارتباطات 22 ساله‌ای که در بریتانیا کار می‌کرد، ارسال شد. پیام متنی Papworth از یک رایانه شخصی ارسال شد زیرا تلفن هنوز صفحه کلید نداشت. پیام او برای دوستی به نام ریچارد جارویس ارسال شد که در آن زمان در سرویس بریتانیایی Vodafone کار می‌کرد. در این پیام آمده بود: "کریسمس مبارک." جارویس نمی‌توانست پاسخ دهد زیرا تلفن Orbitel 901 او راهی برای وارد کردن متن نداشت.
سرویس بازرگانی متنی در سال 1995 راه اندازی شد، اگرچه ارسال پیامک به سرعت شروع نشد. هنگامی که در سال 1998 در نهایت امکان تبادل پیامک بین چهار شبکه اصلی تلفن همراه بریتانیا وجود داشت، ارسال پیامک مورد توجه قرار گرفت. پس از آن، ارسال پیامک در همه جا فراگیر شد. از 1 میلیارد در سال 1999 به 30 میلیارد در سال 2005 در بریتانیا تغییر کرد. پیام‌های متنی پیش از این در اروپا و آسیا رواج یافت، زیرا ایالات متحده چالش‌های منحصربه‌فردی را در ترکیب شبکه‌های دارای فناوری‌های مختلف (CDMA، TDMA، GSM، iDEN) برای فعال کردن پیام‌های متنی در همه شبکه‌ها داشت.
در ایالات متحده، پیام‌های متنی بعداً پدیدار شدند، اما هنوزهم قبل از دوره زمانی که در بریتانیا طول کشید، توجه زیادی را به خود جلب کرد. این رقم در سال 2001 به 30 میلیارد رسید. ارائه دهندگان خدمات تلفن بی سیم شروع به اتصال شبکه‌های خود برای پیام‌های متنی در نوامبر 2001 کردند. تعداد پیام های متنی در ایالات متحده به طور نجومی افزایش یافت و تا 6 سال پیش به بیش از هفت (7) میلیارد پیام ارسال شده در هر ماه رسید.
ارسال پیامک در ابتدا با صفحه کلیدهایی که هنوز برای ارسال پیامک بهینه نشده بودند بسیار دشوار بود. این محدودیت ها باعث تولد نسلی از کلمات کوتاه و اختصارات شد. مردم میانبرهای خود را ایجاد کردند. شکلک‌ها نیز به وجود آمدند که بیان احساسات را بسیار آسان‌تر و سرگرم کننده کردند. البته که اختراع ارسال پیام کوتاه؛ مشکلاتی را نیز به وجود آورد. از جمله این مشکلات می‌توان به آسان‌تر شدن انجام تقلب در کلاس‌های درسی و آزمون‌های مربوط به آن بود.

نتیجه‌گیری
پیام های متنی دیگر فقط نوعی ارتباط نیست. سرگرمی هم محسوب می‌شود! یک فرد به راحتی می‌تواند تلفن همراه خود را بردارد و شروع به ارسال پیامک به افراد مورد علاقه، بهترین دوستان و خانواده خود کند. حتی در حال حاضر از ارسال پیامک به روش‌های مختلف برای اهداف مختلف استفاده می‌شود. شرکت‌های بزرگ‌تر از آن برای اطلاعیه‌های عمومی بزرگ استفاده می‌کنند و بسیاری از دولت‌ها از پیامک برای اطلاع‌رسانی به مردم در مورد شرایط بد آب و هوایی که در راه است استفاده می‌کنند! بنابراین اگر مردم حتی تلویزیون تماشا نمی کنند، از اخبار مطلع می‌شوند.
اختراع پیامک، تحول عظیمی را در زندگی بشر رقم زد. چه در زمینه ارتباطات بین فردی و چه در زمینه‌های مربوط به کسب و کارها، تغییرات بسیار سازنده‌ای را انجام داد.