اخبار

برترین زبان‌های برنامه‌نویسی

  • ۱۴۰۲/۹/۲۷

امروزه افرادی که در حوزه فناوری اطلاعات و کامپیوتر فعال هستند، شاخه های متعددی را دنبال می‌نمایند. برنامه‌نویسی کامپیوتری از جمله شاخه‌های تخصصی در حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات است که طرفداران بسیاری دارد. محیط‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی متعددی در این عرصه موجود است. در این مطلب 10زبان برنامه‌نویسی برتر و محبوب را معرفی می‌کنیم. تسلط کامل به یکی از این زبان‌ها، داشتن تخصص کافی ، مهارت و ذوق در آن باعث می‌شود شما هیچ‌گاه بیکار نباشید.
TIOBE  انجمن برنامه نویسی جهانی است. شاخص برنامه نویسی انجمن TIOBE یک شاخص از محبوبیت زبان های برنامه نویسی است. این شاخص به صورت یک بار در هرماه  به روز می شود. امتیاز بندی در این شاخص مبتنی بر تعداد مهندسان ماهر در سراسر جهان، تعداد و انواع  دوره‌های برنامه نویسی برای یک زبان و فروشندگان و شرکت‌ها است.   همچنین در محاسبه رتبه بندی این شاخص ازموتورهای جستجو محبوب مانند گوگل، بینگ، یاهو، ویکیپدیا، آمازون، یوتیوب و ... استفاده می شود. در این مقاله از پنل پیامکی فراپیامک قصد داریم تا شما را با انواع زبان‌های برنامه نویسی آشنا کنیم.
 
JAVA
بهترین زبان جهت سرمایه‌گذاری در پروزه‌های اقتصادی جاوا و .Net مایکروسافت است که در میان این و جاوا برتر قرار می‌گیرد. طبق آخرین اطلاعات و امار سایت‌های برتر بیش از 9میلیون نفر در سرتاسر دنیا به این زبان برنامه‌نویسی می‌نمایند. این امار نشان‌دهنده فضای مناسب برای برنامه‌هایی است که به این زبان نوشته شده‌اند و همگی نیاز به پشتیبانی، نگهداری و به روز رسانی دارند. همچنین سیستم عامل اندروید در گوشی‌های موبایل هوشمند مورد استفاده بسیاری قرار می‌گیرد نیز با جاوا نوشته شده است. توسعه در اپلیکیشن‌های موبایل نیز برای پیشرفت و یادگیری این زبان برنامه‌نویسی پرطرفدار بسیار مناسب است. طبق امار انجمن برنامه‌نویسان TIOBE، زبان برنامه نویسی جاوا از نظر کارایی و استفاده در جهان بالاترین رتبه را از ان خود نموده است.
C++ / C
این دو زبان با هم فرق دارند اما  ++C بر اساس زبان C ساخته شده و به نوعی به ان افزوده گردیده است. زبان ++C بسیار در نرم‌افزارهای مهندسی و صنعتی و تخصصی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این مورد نشان‌دهنده خاص بودن این زبان است.زبان  C++ / C در مقایسه با تمام زبان های برنامه نویسی ، حتی جاوا ، از قدرت تاثیر گذاری بالایی برخوردار است و همچنین C و ++C در فهرست بندی TIOBE ، به ترتیب رده های دوم و سوم قرار دارند.
PHP
php یک زبان عمومی است که برای برنامه های کابردی و بخصوص برای طراحی صفحات وب بسیار محبوب است .
اگر مایلید مستقل برنامه نویسی کنید انتخاب مناسب برای شما php است. این زبان، یک زبان اسکریپتی است و برای طراحی صفحات وب پویا مورد استفاده بسیار قرار می‌گیرد که در فهرست رده بندی TIOBE در ردیف چهارم نشسته است.
VISUAL BASIC
یادگیری این زبان آسان و استفاده از آن راحت است. سادگی و راحتی کار با این زبان برنامه نویسی ، باعث شده تا این زبان به سرعت و خیلی خوب جای خود را در بین برنامه نویسان پیدا کند ، تا جایی که در بین 10 زبان برتر دنیا قرار گیرد . در فهرست بندی TIOBE ، در ردیف پنجم قرار گرفته است .
 
#C
زبان برنامه نویسی #C که شی‌گرا و جز‌گرا می باشد، توسط شرکت مایکروسافت و از درون زبان.NET خلق و گسترش یافته و به عنوان یک زبان استاندارد تایید گردیده است. همچنین  #C ، زبان برگزیده مایکروسافت برای ایجاد سیستم عامل Windiws Phone 7  سیستم عامل موبایل هایی همچون HTC میباشد . طبق فهرست بندی انجمن TIOBE ، این زبان در رتبه 6 قرار دارد.
PYTHON
زبان های برنامه نویسی پویا ، بخصوص Python ، برای ایجاد برنامه های کاربردی تحت وب و برنامه های کاربردی ابری در قالب هایی مثل Django استفاده میشوند . قابل ذکر است موتور برنامه های گوگل ، با زبان Python نوشته شده است و فقط با این زبان پشتیبانی و بروز میشود .برتری‌های زبان Python و Perl نسبت به PHP بیشتر است ، چون زبان PHP فقط برای برنامه های تحت وب است در حالیکه زبان های Python و Perl عمومی تر هستند و به منظور های متفاوتی مثل عرصه هایی همچون هوا و فضا ، اقتصادی ، نظامی و ... قابل استفاده هستند . این زبان در رده بندی TIOBE ، در رده هفتم قرار دارد.
PERL
تا زمانی که زبان های اسکریپتی و پویا مثل Perl ، PHP ، Python و Ruby طرفدار دارند ، زبان های اصلی مثل Java ، در پشت سر اینها قرار گرفته و دلیل آن رشد روز افزون محبوبیت این زبان ها در میان افرادی است که توانایی های بالقوه و قدرت کاربردی اینگونه نرم افزار ها را درک کرده که باعث میشود نیاز به برنامه نویسان این زبان ها در جامعه رشد کنند .
البته به گفته سایت Indeed.com ، تقاضا برای زبان Perl بیش از تقاضا برای زبان های دیگر مثل PHP ، Python و Ruby میباشد . در فهرست بندی TIOBE ، زبان Perl در رده هشتم جدول رده بندی قرار گرفت .
OBJECTIVE_C
برای بدست آوردن پول زیاد بدون نیاز به کار بر روی پروزه های زیاد کافیست این زبان را بیاموزید.این زبان از زبان های SmallTalk و C گرفته شده است و تاثیر بسزایی در ایجاد زبان جاوا داشت .
این زبان برای استفاده بر روی سیستم عامل های Mac و iOS شرکت Apple ایجاد شده است و اخیرا با رشد روز افزون و محبوبیت زیاد محصولا شرکت Apple مثل iPhone و iPod و iPad ، کمبود شدید برنامه نویسان  OBJECTIVE_C  بیش از همه محسوس گردیده است . زیرا همچنان با رشد علاقه مندان به محصولات اپل ، تقاضای زیادی برای اپلیکیشن‌های این برند وجود دارد . رتبه این زبان در رده بندی TIOBE ، ردیف نهم جدول است . البته این رتبه در مقایسه با سال 2009 که 45 بوده است ، رشد بسیار خوبی است.
RUBY
Ruby ، یک زبان جدید از توابع برنامه نویسی به صورت کامل و متوازن است. زبان Ruby برای ساخت برنامه های تحت وب ، شبیه سازی‌ها ، مدل های سه بعدی ، برنامه تجاری ، رباتیک ، شبکه ، علوم مخابراتی ، سیستم های مدیریت سیستم و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد . طراح و سازنده این زبان ، در سال 2010 گفت : " هیچ برنامه نویس زبان Ruby نمیشناسم که بیکار مانده باشد " . این زبان در ردیف دهم ده زبان برتر دنیا قرار دارد .