اخبار

روش‌های بازاریابی

  • ۱۳۹۵/۱۱/۱۶

روش‌های بازاریابی با بودجه و سرمایه اندک برای شرکت‌های نوپا و تازه تأسیس

۱. بازاریابی پارتیزانی

بازاریابی پارتیزانی به‌جای متکی بودن بر بودجه و سرمایه، بیشتر از خلاقیت، ابتکار استفاده می‌‌نماید.

مجموعه‌های نوپا با استفاده از این نوع بازاریابی می‌توانند با شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگی که سرمایه‌های کلان دارند رقابت نمایند. ایده‌های خلاقانه در حوزه‌ی بازاریابی پارتیزانی بدون محدودیت است که در این بخش به چند مورد اشاره می‌گردد:

  1. اگر مجموعه شما در ابتدای امر مکان ثابتی دارد و مستقر در مکانی می‌باشد ، بیرون از شرکت آثار تبلیغاتی جذاب ایجاد کنید که جلب‌توجه رهگذران را برگزیند.
  2. اگر محصولات و خدمات مجموعه شما کاربرد عمومی دارد می‌توانید گروهی بازاریاب در سطح شهر قرار دهید که به‌صورت غیرمستقیم استفاده از خدمات شما را به افراد پیشنهاد دهند. مثلاً سونی افرادی را در سطح شهر قرار داده بود و آن‌ها از افراد غریبه می‌خواستند که از ایشان عکس بگیرد و بعد برای تشکر از گرفتن عکس درباره‌ی کیفیت عکس و امکانات دوربین با آن‌ها صحبت می‌کرد.

۲. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

بنا بر تحقیقات انجام‌شده استفاده از شبکه‌های اجتماعی 10 برابر دهه‌ی قبلی می‌باشد . شبکه‌های اجتماعی معروف و محبوب را شناسایی کرده و بر روی تعدادی از آن‌ها تمرکز داشته باشید . دقت و فعالیت مستمر در چند شبکه اجتماعی محبوب و پربازدید کارایی بیشتری نسبت به اینکه در همه شبکه‌ها حضورداشته‌باشید دارد. بسته به نوع فعالیتی که در مجموعه خود دارید باید شبکه اجتماعی مناسب خدمات و محصولات و نوع فعالیت خود را انتخاب نمایید.

۳. تولید محتوای ارزشمند

مشتریان همیشه از محتوای خوب استقبال می‌نمایند، علاوه بر مشتریان، گوگل نیز به نوع محتوایی که تولید می‌نمایید توجه دارد و در رتبه نمایش سایت شما تأثیر بسزایی دارد. با تولید محتوای خوب توجه افراد و مشتریان بالقوه را به‌صورت رایگان جلب می‌نمایید. متخصصین تولید محتوا و طراحان گرافیکی می‌توانند در این راه شما را یاری دهند.

۴. سازمان‌دهی رقابت

همه افراد علاقه به گرفتن هدایا دارند . با ارائه رایگان امکانات، محصولات و خدمات خود ارتباط با افراد و مشتریان را بالا ببرید و سطح آگاهی افراد از قابلیت‌های محصولات و خدمات خود را افزایش دهید.

در زمان فعالیت در شبکه‌های اجتماعی باراهنمایی افراد به بازدید از سایت اصلی به آن‌ها خدمات و پشتیبانی رایگان ارائه دهید. می‌توانید با دعوت افراد به چالش‌های جذاب، هدایا را از خدمات و محصولات خود انتخاب نمایید.

۵. همکاری با شریکان

وقتی شما دارای کسب‌وکاری کوچک با سرمایه‌ی بازاریابی اندک هستید، شراکت با مجموعه‌های دیگر می‌تواند کمبود بودجه را جبران نماید. شرکا می‌توانند تولیدات خود را به شما به‌عنوان خرده‌فروش جهت عرضه‌کننده ارائه دهند، بدین ترتیب از روابط، نفوذ و اعتبار شریک خود می‌توانید استفاده بهینه نمایید و مشتریان زیادی بدون سرمایه جذب کنید. این مورد با ارائه کمیسیون مرتبط با فروش به شریک خود امکان‌پذیر است.

همچنین در زمان ارسال کالاها یا محصولات فیزیکی شریکان خود می‌توانید از آن‌ها بخواهید اجازه دهند تا روشورها و کاتالوگ خود را در بسته‌های پستی آن‌ها که برای مشتری ارسال می‌گردد قرار دهید. در سایت شریکان خود می‌توانید لینک و تبلیغات به‌صورت تهاتری قرار دهید.

همچنین به ازای معرفی برندتان از طریق شرکا در خریدهای آتی و دریافت خدمات جدید برای ایشان تخفیف قائل شوید زیرا معمولاً افراد به توصیه‌های دیگران توجه بسیاری از خود نشان می‌دهند.

۶. استفاده از کانال‌های تبلیغاتی ارزیابی‌شونده

روش‌های سنتی برای آگهی و تبلیغات مثل تلویزیون و روزنامه‌ها علاوه برداشتن هزینه گزاف فقط گروهی از افراد را هدف قرار می‌دهند و داشتن آمار افراد جذب‌شده بعدازاین تبلیغات امکان‌پذیر نمی‌باشد. تبلیغات آنلاین و پیام‌های کوتاه می‌توانند تأثیرگذار و هدفمند باشند. چند نمونه از تبلیغات قابل ارزیابی در این بخش ذکر می‌گردد:

  1. ارسال پیغام صوتی کوتاه برای افراد مشخص و مرتبط
  2. پوسترهای تبلیغاتی اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف
  3. ارسال پیام کوتاه با ارائه تخفیفات و امکانات مربوطه

راهنمایی برای لینک شدن به سایت اصلی مجموعه و سپس دریافت هدایا برای بازدید از سایت در تمامی تبلیغات تأثیر چشمگیری خواهد داشت.

۷. نهایت استفاده از رسانه‌ها

توسط رسانه‌ها می‌توانید بازاریابی رایگان داشته باشید ، برای این کار فعالیت‌های خدماتی به رسانه‌ها، خیریه‌ها و جامعه ارائه دهید تا نام شما از طریق ایشان بازگو گردد.

۸. کمک به دیگران برابر کمک به خود

تمام خدمات خود را معطوف به مخاطب کنید، این جمله می‌تواند سرلوحه بازاریابی برای شما باشد. در مسیر بازاریابی به‌گونه‌ای اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات کنید که ایجاد مزاحمت برای مخاطب نداشته باشد. و برای این کار می‌توانید از روش‌های زیر نیز استفاده نمایید:

  1. اطلاعات مفید و سودمند ارائه دهید. بازاریابی اطلاعاتی می‌توانید بر میزان فروش تأثیرگذار باشد. در مورد مشکلات و کمبودها نیز به مخاطبان خودآگاهی دهید و اطلاع‌رسانی کنید تا بتوانید اعتماد آنان را جلب کرده و آگاهی دهید که درصدد رفع اختلالات و کمبودها نیز هستید.
  2. به درخواست‌ها و سؤالات کاربران که در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی با شما مطرح می‌نمایند به‌درستی و صادقانه پاسخ دهید؛ همچنین برای داشتن اطلاعات بهتر آن‌ها را به سایت اصلی خود راهنمایی نمایید.
  3. مخاطبان خود را با مسابقات و چالش‌ها سرگرم نمایید . با جملات تبلیغاتی تأثیرگذار در ذهن مخاطبان و مشتریان بالقوه ماندگار شوید.

بازاریابی با خلاقیت و ابتکار شما می‌تواند باعث تسریع بخشیدن در مسیر موفقیت گردد.