قوانین سامانه پیامکی
سامانه پیامکی نیز مانند هر کسب و کار دیگری، قوانین و مقررات مشخصی دارد.
این قوانین و مقررات به این کسب و کار، چارچوب و حدود میبخشد.
سامانه پیامکی از طرف اپراتورهای ارائه دهنده دارای قوانین و مقررات خاصی است که توسط هر شرکت زیرمجموعه باید رعایت گردد.
شرکت های زیرمجموعه که به صورت مستقل فعالیت کرده و دارای کاربر و نماینده هستند، ملزم به رعایت اصول و اعمال مقررات ویژه و فیلترینگ میباشند.
این شرکت ها اگر به صورت اصولی وارد این حوزه شده باشند، ملزم به رعایت قوانین اپراتورها و اعمال فیلترینگ هستند.
در غیر این صورت، کیفیت خدمات رسانی و بقای آن سازمان به مخاطره خواهد افتاد.
همانند عرف اداری که در هر سازمان حاکم است، قوانین سامانه پیامکی نیز در قالب قرارداد مکتوب، بین اپراتور و شرکت های زیرمجموعه عقد میگردد.
شرکت های زیرمجموعهی اپراتورهای پیامکی، مانند فراپیامک نیز با نمایندگان و کاربران خود قرارداد منعقد مینمایند.
نمایندگان و کاربران پنل اس ام اس نیز ملزم به رعایت مفاد این قرارداد هستند.
عدم رعایت قوانین مندرج در قرارداد اعلام شده از سمت فراپیامک یا اپراتورهای پیام کوتاه، پیگرد قانونی خواهد داشت.
در سامانه پیامکی، دو نوع قرارداد وجود دارد:
قرارداد حقوقی و قرارداد حقیقی؛
قرارداد حقوقی
این قرارداد بین شرکت ارائه دهنده سامانه پیام کوتاه و شرکتها، ارگانها، سازمانهای دولتی و خصوصی منعقد میگردد.
جهت عقد این نوع از قرارداد، وجود موارد ذیل الزامی میباشد:
- مشخصات کامل مدیرعامل یا شخصی که حق امضا دارد؛
- ارائه آخرین روزنامه رسمی/ اساسنامه شرکت
- مهر و امضاء کلیه صفحات قرارداد
- و غیره.
قرارداد حقیقی
قرارداد حقیقی بین شرکت ارائه دهنده سامانه پیامک (فراپیامک) و افراد عادی منغقد میگردد.
منظور از افراد عادی، افرادی است که تمایل به خرید سامانه پیامکی دارند و وابسته به هیچ ارگان یا سازمان خاصی نبوده و مستقل فعالیت میکنند.
این افراد دارای جواز کسب یا هرگونه مدرک حقوقی نیستند.
و پنل اس ام اس را برای استفاده شخصی یا اطلاع رسانی های ضروری کار خود نیاز دارند.
برای مثال
شخصی که مزون لباس دارد؛
یا شخصی که مدیریت یک مجتمع مسکونی را در اختیار دارد و میخواهد موارد مهم را از طریق پنل اس ام اس ارسال نماید.
این نوع از قرارداد نیز نیازمند وجود مدارکی مانند موارد ذیل میباشد.
- مشخصات کامل (شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، آدرس محل اقامت، شماره ثابت و همراه)
- اهلیت داشتن طرف حقیقی
- امضاء کلیه صفحات قرارداد
- ارائه کپی کلیه مدارک جهت احراز هویت
- ارائه گواهی امضاء و مطابقت آن با امضاء قرارداد (گواهی امضاء در دفترخانه با مشاهده کارت ملی و تطبیق مدارک صورت میگیرد).
مواردی که اشاره شد، جهت شروع فعالیت موردنیاز است.
بدین معنی که اشخاص حقوقی یا حقیقی برای استفاده از پنل اس ام اس ملزم به عقد قرارداد هستند.
پس از طی مراحل عقد قرارداد، جهت استفاده از سامانه پیامکی نیز قوانین مشخصی وجود دارد.
که تمامی اشخص، اعم از حقیقی و حقوقی، ملزم به رعایت آن هستند.
این قوانین در بخش ارسال پیامک مشهودتر میباشد.
قوانین ارسال پیامک
در سامانه پیامکی، قوانینی وجود دارد که مهم ترین بخش این قوانین مربوط به ارسال پیامک میباشد.
بدین جهت که از بخش ارسال پیامک جهت انتشار اخبار و اطلاع رسانی استفاده میشود، دارای اهمیت ویژهای در سامانه پیامکی میباشد.
بخش ارسال پیامک در سامانه پیام کوتاه، دارای چارچوب خاصی است.
محتوا و موضوع پیامک ها در سامانه پیام کوتاه باید طبق قوانین این سامانه ایجاد شود.
برای مثال:
در حوزه پزشکی و پیراپزشکی، فقط پیامک هایی که دارای مجوز رسمی از نظام پزشکی هستند، اجازه ارسال دارند.
در غیر اینصورت فیلترینگ پیامک برای این نوع از پیامک ها اعمال میگردد.
فیلترینگ پیامک
فیلترینگ پیامک، عملی است که در جهت جلوگیری از انتشار اخبار کذب، پیامکهای شخصی و فعالیتهای غیرمجاز و … انجام میشود.
مواردی که شامل فیلترینگ پیامک خواهند بود:
- ارسال پیامک در حوزه پزشکی بدون مجوز نظام پزشکی
- ارسال اس ام اس در زمینه فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی و پرتو نگاری، هوشبری(Anesthesiology)، علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی و … نیاز به مجوز از پیراپزشکی دارد.
- موسسات خیریه جهت ارسال پیامک نیازمند ارائه مجوز از سازمان مربوطه هستند.
در صورت عدم رعایت موارد فوق که از مهمترین و متداولترین موارد در فیلترینگ هستند، شامل فیلترینگ خواهند شد.
واحد اداری شرکت فراپیامک، مسئولیت دارد تا قبل از ارسال هرگونه پیامک، آنها را بررسی نماید؛
این واحد موظف است تا مجوزهای مربوطه به موضوع هر پیامک را مشاهده و مطابقت دهد؛
در صورت مشاهده مغایرت بین مجوز ارسال شده و محتوای پیامک، میبایست فیلترینگ اعمال گردد.
جهت رفع فیلترینگ، کاربر مربوطه باید مدارک موردنیاز و معتبر را جهت ارسال پیامک با محتوای موردنظر ارسال نماید.
بدین صورت واحد اداری میتواند پس از بررسی دقیق مجوزهای ارسال شده، اجازه ارسال پیامک را صادر نماید.
در برخی موارد، محتوای خاصی توسط کاربران ارسال میگردد که جهت ارسال آن، نیاز به دریافت استعلام از اپراتور مربوطه هستیم.
در این موارد، پیامک در بخش فیلترینگ قرار میگیرد تا نتیجه استعلام از اپراتور مشخص گردد.
پس از تعیین نتیجه استعلام، پیامک موردنظر، مجوز ارسال دریافت میکند یا ارسال آن تائید نمیگردد.