اخبار

ایده های استارتاپی

  • ۱۳۹۷/۷/۷

ایده های استارتاپی یکی از علل اصلی و مهم در مقایسه کیفیت و موفقیت استارتاپ‌‌های داخلی و خارجی به‌شمار می‌رود.

تفاوت در استارتاپ‌های ایرانی و خارجی از شرایط فرهنگی و اکوسیستمی کشورهای متفاوت نشات می‌گیرد.

برای مقایسه کلیات ایده های استارتاپی شرایط ذکر شده را نادیده گرفته و تنها طرح کلی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ویژگی‌های ایده های استارتاپی

اولین و مهم‌ترین ویژگی میان استارتاپ های موفق ایرانی و خارجی این است که ایده های استارتاپی نیاز روزانه مردم را مرتفع نمایند.

ویژگی دوم علاقه به ایده های استارتاپی ارائه شده و کسب و کار مرتبط با آن می‌باشد.

سه بخش کلی ایده های استارتاپی

  • ایده هایی که از شرکت‌های خارجی و استارتاپ های موفق خارجی کپی برداری شده‌اند.
  • ایده هایی که به نوعی از استارتاپ های موفق داخلی و یا خارجی الهام گرفته شده و شبیه سازی شده‌اند.
  • ایده های نوین

دو روش اول ریسک کمتری متوجه بنیان‌گذار خواهد شد؛ چرا که استارتاپ مشابه در کشورهای دیگر به نتیجه رسیده و امکان بررسی جوانب متعدد و بازخورد کاربران وجود دارد.

زمانی که شخص، ایده نوینی را برای به ثمر رساندن یک استارتاپ ارائه می‌نماید، زمینه شغلی برای عده‌ای ایجاد خواهد شد؛

کارآفرین می‌بایست جهت جلوگیری از کپی‌برداری، ایده خود را به سرعت ثبت نموده تا از ایده و استارتاپ خود حمایت نماید.

ارزیابی و بررسی استارتاپ های موفق خارجی و داخلی

استارتاپ های موفق خارجی

بیل گیتس یکی از مدیران عالی رتبه آمریکایی است که استارتاپ های متعددی را به نتیجه رسانده و به گروه‌ها و شرکت‌های علاقمند در خصوص موفقیت یک استارتاپ مشاوره ارائه داده است.

بیل گیتس مصاحبه‌ها و مقالات مفیدی را در زمینه استارتاپ های موفق خارجی ارائه نموده است.

از نظر این کارآفرین آمریکایی مهم ترین عوامل موثر در ایده های استارتاپی در 5 دسته قرار می‌گیرند:

سرمایه اولیه

سرمایه اولیه و حمایت مالی تنها 14% از رشد و موفقیت استارتاپ را تامین خواهد نمود.

مدل درآمدی و کسب و کار

برنامه ریزی نحوه کسب و کار و مدل درآمدی در ابتدا امری ضروری نبوده و در طی مسیر نیز می‌توان در ارتباط با مدل کسب و کار برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری نمود.

ایده های خلاقانه

ارائه ایده اولیه و خلاقیت در انتخاب ایده امری ضروری و مهم به‌شمار می‌رود.

هرچه ایده ناب‌تری را برای راه‌اندازی استارتاپ خود انتخاب نمایید، نتیجه بهتر و پربارتری را خواهید دید.

همکاری تیمی

در صورتی که همکاری و جهت‌دهی به ایده ارائه شده توسط یک تیم منسجم و مشتاق صورت پذیرد، نتیجه مثبتی حاصل خواهد شد.

همکاری تیمی (Team Work) به تنهایی 32% از موفقیت در استارتاپ را به‌همراه خواهد داشت.

زمان‌بندی صحیح

42 درصد از موفقیت استارتاپ به نحوه زمان‌بندی بستگی دارد.

بسیاری از استارتاپ‌ها به دلیل سوء مدیریت در زمان با شکست مواجه خواهند شد.

استارتاپ های موفق ایرانی

پس از بررسی استارتاپ های موفق ایرانی فاکتورهای لازم برای حصول نتیجه بهتر به شرح زیر می‌باشند:

  • تامین منابع مالی لازم و کافی
  • بررسی نیازهای مردم
  • بررسی رقیبان
  • مهارت کافی در مدیریت
  • نیروی کاری دقیق و منظم
  • انتخاب بهترین مدل کسب و کار

شرکت دانش بنیان فراداده را به عنوان استارتاپ های موفق ایرانی در حوزه خدمات نرم افزاری و IT، طراحی پنل اس ام اس، ساخت سایت و ... می‌توان نام برد.