اخبار

اشتباهات رایج در پیامک تبلیغاتی که باعث نابودی کسب و کار می‌شوند!

  • ۱۴۰۲/۹/۴

ارسال پیامک‌های تبلیغاتی انبوه، بهترین و پرکاربردترین کانال تبلیغاتی در دنیا محسوب می‌شود. آمار و ارقام نشان می‌دهند که تاثیرگذاری پیامک‌های تبلیغاتی حتی از تبلیغات ایمیلی (ایمیل مارکتینگ) نیز بیشتر است. از هر ده تولیدکننده و یا صاحبین کسب و کارها، حداقل نه نفر علاقه دارند تا کسب و کار خود را از طریق ارسال پیامک تبلیغاتی، رونق بخشند؛ اما حتی شاید اطلاعات صحیحی درباره نحوه انجام آن ندارند. به عنوان کسی که در نقش مدیر مارکتینگ یک کسب و کار است، باید با شیوه‌های صحیح ارسال پیامک تبلیغاتی آشنا باشید. در حالی که مزایای پیامک تبلیغاتی بسیار است، اما اگر از آن به بهترین نحو استفاده نشود، می‌تواند بیشتر از منفعت، ضررآفرین باشد.

در ادامه، 10 مورد از رایج ترین اشتباهات پیامکی به همراه نکاتی برای جلوگیری از آنها ذکر شده است. با پیروی از توصیه های ما، کمپین پیامکی شما می‌تواند ابزار قدرتمندی برای جذب مخاطبان و ایجاد رابطه قوی با مشتریان شما باشد.

1- بدون رضایت مشتریان، شماره تلفن‌شان را به خبرنامه اس ام اسی اضافه نکنید!

هیچ‌کس دوست ندارد از کسب و کاری متن‌های تبلیغاتی را دریافت کند که در آن ثبت نام نکرده باشد. قبل از شروع ارسال پیامک‌های تبلیغاتی برای هر مشتری، مطمئن شوید که واقعاً مجوز این کار را دارید. همچنین، مهم است که از قوانین محلی و سیاست‌های پیام‌رسانی اپراتورهای پیامکی پیروی کنید تا مطمئن شوید پیام‌های شما به مشتریانی که مایل به دریافت آن‌ها هستند ارسال خواهند شد.

راه حل: با استفاده از یک فرم انتخاب، مجوز ارسال دریافت کنید!

می‌توانید از مشتریانتان درخواست کنید برای دریافت پیام‌های متنی شما که حاوی تبلیغات انحصاری برندتان است و یا حاوی اطلاعات مربوط به انتشار محصول یا سایر اطلاعات ارزشمند است، از طریق یک فرم آنلاین و یا با ارسال یک کلمه کلیدی خاص از طریق پیامک، ثبت نام کنند.
به عنوان مثال:
کلمه "عضویت" را به شماره 44244 ارسال نمایید تا در خبرنامه پیامکی ما ثبت نام شده و از 10% تخفیف برای سفارش بعدی خود بهره‌مند شوید!

با گنجاندن دستورالعمل‌های روشن انتخاب و انصراف در متن‌های خود، به مشتریان خود قدرت می‌دهید و به آنها اجازه می‌دهید پیام‌های تبلیغاتی را که می‌خواهند دریافت نمایند، کنترل کنند. شفاف بودن در ارتباطاتتان زمینه را برای ایجاد رابطه مثبت با مشتریانتان فراهم می‌کند.

 

2- ارسال پیامک به شماره‌های نامعتبر و اشتباه

 

ارسال پیام به شماره‌های نامعتبر، شایع‌ترین دلیل مشکلات پنل‌های پیامکی است. ارسال پیام به شماره تلفن‌های اشتباهی که در لیست شماره‌های پنل‌ پیامکی موجودند باعث می‌شود که پیامک‌ها به مقصد نرسیده و همین امر سبب کاهش یافتن امتیاز تحویل در پنل پیامکی خواهد شد.

راه حل: لیست شماره‌های خود را به صورت طبیعی افزایش دهید!

ممکن است خریدن لیست مخاطبین وسوسه‌انگیز باشد، اما این لیست‌ها می‌توانند شامل شماره های نامعتبر باشند. تنها راهی که می‌توانید به طور موثر به مشتریان دسترسی پیدا کنید، این است که با روش‌های مستقیم و خریدهای حضوری به شماره مشتریان خود دست پیدا کرده و یا از یک پنل پیامکی معتبر، کمک بخواهید.

از لیست ایمیل‌های مشتریان خود به عنوان نقطه شروعی برای گسترش لیست شماره‌های پیامک تبلیغاتی استفاده کنید و با اجرای مسابقه، ارائه تخفیف‌های انحصاری به مشترکین و تبلیغ لیست متنی خود در سایر پلتفرم‌های رسانه‌ای، دیگران را تشویق به اشتراک کنید.

برای جلوگیری از ارسال پیام به شماره‌های نامعتبر، از یک سرویس API قابل اعتماد و مجهز به جستجوی شماره تلفن استفاده کنید تا مطمئن شوید شماره‌های فهرست شما می‌توانند پیام‌های SMS را دریافت کنند. با مشاورین ما در پنل اس ام اسی فراپیامک صحبت کنید تا درباره ویژگی‌های SMS API اطلاعات بیشتری کسب نمایید تا بتواند به شما در ارسال پیامک کمک کند.

3- جذب مشتریان جدید مهم است، اما حفظ مشتریان نیز به همان اندازه مهم است!

یک اشتباه رایج در بازاریابی پیامکی این است که زمینه را برای ارتباطات آینده با مشتریان فراهم نمی‌کنند. ناتوانی در اطلاع رسانی به مشتریان خود با شیوه نامناسب و در زمان نادرست، می‌تواند باعث عصبانیت مخاطبین شود زمانی که پیام بعدی خود را ارسال می‌کنید.

راه حل: پس از انتخاب لیست مخاطبین خود برای ارسال پیامک، یک پیام خوشامدگویی ارسال کنید که شرایط نحوه ارتباط شما با مشتری شما را توضیح دهد.

هنگامی که مشتری در لیست پیامک شما قرار گرفت، یک پیام خوشامدگویی ارسال کنید که در آن توضیح دهید چند بار پیامک می‌فرستید، چه نوع اطلاعاتی را ارسال می‌کنید و اینکه مخاطب چگونه می‌تواند از دریافت تبلیغات شما انصراف دهد. از کلمات کلیدی برای ساده کردن فرآیند ارسال متن استفاده کنید و برای مشتریان خود روشن نمایید.

پیام غلط: شما به خبرنامه اس ام اسی ما اضافه شدید.

پیام صحیح: به تیم ما خوش آمدید! برای دریافت اطلاعات محصولات جدید و زمان‌های تخفیف عدد یک و در غیر اینصورت برای لغو عضویت عدد 2 را ارسال نمایید.

4- استفاده از پیام‌های مشابه برای اس ام اس و ایمیل

اشتباه رایجی که برخی از بازاریابان مرتکب می‌شوند، جهت تلاش برای صرفه جویی در زمان، از یک پیام مشابه برای ایمیل و پیامک استفاده می‌کنند. مشکل این است که هر کانال برای پشتیبانی از شیوه پیام رسانی خاصی طراحی شده است. ایمیل و پیامک هر کدام دارای مزایایی هستند که توسط دیگری تامین نمی‌شود و این احتمال وجود دارد که ارسال همان پیام از طریق هر دو کانال به تلاش‌های بازاریابی شما آسیب برساند.

راه حل: فقط پیام‌های متنی حساس به زمان و فوری را به صورت مشابه ارسال کنید!

به دلیل محدودیت 160 کاراکتری، پیامک، کانالی عالی برای تبلیغات و ارسال اطلاعات کوتاه و حساس به زمان است.
"فقط امروز! با استفاده از کد TEXTER در زمان تسویه حساب، 20٪ تخفیف برای خرید خود دریافت کنید."

ایمیل برای پیام‌های طولانی‌تر همراه با تصاویر، پیوندها و پیوست‌ها مناسب‌تر است. اگر پیام شما حاوی اطلاعاتی است مانند جشنواره‌های آینده شما، ارسال ایمیل، مسیر بهتری است. با این حال، اگر پیام شما نیاز به اقدام فوری دارد، ارسال پیامک راهی مناسب‌تر است.

5- ارسال پیامک تبلیغاتی در زمان نامناسب

چه برای مخاطبان بین المللی خود و چه به لیست مشتریان محلی، پیامک تبلیغاتی ارسال کنید، ارسال پیام در زمان مناسب، کلید موفقیت است. پیامک بهتر است برای تشویق خرید فوری و یا شرکت در رویداد نزدیک استفاده شود؛ بنابراین، زمان ارسال تبلیغ، نقش مهمی در موفقیت کمپین شما دارد.

راه حل: به مناطق زمانی و برنامه زمانی مشترکین خود احترام بگذارید!

به منظور در نظر گرفتن تغییرات زمانی مخاطبین بین المللی خود، یک ارائه‌دهنده API را انتخاب کنید که به طور سیستماتیک مقررات تلفن همراه کشورهای مختلف را مقیاس‌بندی می‌کند. از آنجایی که هیچ‌کس دوست ندارد تا در ساعت 1 بامداد پیامی دریافت کند، از ارائه‌دهنده‌ای استفاده کنید که به طور خودکار پیام‌های شما را در زمان مناسب و در منطقه زمانی مناسب به مخاطبان شما ارسال کند.

هنگامی که پیامی را برای مخاطبان محلی ارسال می‌کنید، به برنامه‌های مشترکین خود توجه کنید. ارسال تبلیغات در زمان‌هایی باشد که مشتریان شما مشغول نیستند، مانند قبل یا بعد از کار یا هنگام ناهار. به عنوان یک قانون کلی، قبل از ساعت 9 صبح یا بعد از ساعت 9 شب پیام ارسال نکنید.

6- از متون معمولی استفاده نشود!

محدودیت 160 کاراکتری برای پیامک دلیلی دارد: قرار است پیام کوتاه و شیرین باشد! بسیاری از کسب‌وکارها با ارسال متن‌های اسپم و طولانی دچار اشتباه می‌شوند که می‌تواند باعث بروز شکست در کسب و کارشان شود. اس‌ام‌اس‌ها را می‌توان از روی قفل گوشی نیز خواند و متوجه شد؛ پس، از ارسال پیام‌های طولانی اجتناب کنید.

راه حل: پیام‌های مختصر و مفید ارسال کنید!

پیام‌های متنی یک کانال مستقیم برای ارتباط با مشتریان و نشان‌دهنده شخصیت برند شما است. از نام مشتری خود استفاده کنید، اطلاعات خود را روشن بیان کنید و حتی برای ایجاد شخصیت برند به یاد ماندنی، به پیام‌های خود چاشنی طنز اضافه کنید.

7- پیامک حاوی اطلاعات تماس و لینک معتبر نباشد!

یک کمپین تبلیغاتی، مشتریان شما را به انجام یک کار سوق می‌دهد، خواه عضویت در لیست پستی شما، شرکت در یک مسابقه، شرکت در فروش یا پاسخ به یک نظرسنجی باشد. از آنجایی که پیامک، امکان برقراری ارتباط فوری را فراهم می‌کند، استفاده از لینک و اطلاعات تماس، مهم ترین بخش پیام متنی شما است.

راه حل: شامل یک کلید با متن مشخص برای برقراری ارتباط از طرف کاربر باشد!

پیامک یک کانال قدرتمند با پتانسیل انجام اقدامات سریع است، بنابراین، از آن بهترین استفاده را کنید!

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با برخی از اشتباهات رایجی که کسب و کارها در زمان ارسال پیام‌های تبلیغاتی انجام می‌دهند و اغلب سبب شکست کمپین تبلیغاتی خود می‌شوند، آشنا کنیم. بنابراین، عوامل مهم که در ارسال پیامک تبلیغاتی باید رعایت شوند، به اختصار شامل موارد زیر هستند:

- تمام اطلاعاتی که مشتری باید بداند را به اطلاعش برسانید!

- بدون رضایت مشتری شماره تلفنش را به خبرنامه پیامکی خود اضافه نکنید!

- در ارسال پیامک زیاده‌روی نکنید!

- کد مستقیمی را برای لغو دریافت پیامک از سمت مشتریان داشته باشید!

- به زمان ارسال پیامک توجه کنید!

- پیامک، حاوی اطلاعات تماس و لینک معتبر باشد!

- پیامک، کوتاه و حاوی اطلاعات مفید باشد!

- از متون قابل درک استفاده شود!