اخبار

مزایا و معایب تجارت الکترونیک

  • ۱۳۹۷/۵/۱۰

مزایا و معایب تجارت الکترونیک با توجه به گسترش روزافزون کسب و کار اینترنتی و چالش های تجارت الکترونیک برای افرادی که قصد شروع فعالیت در این عرصه را دارند، بسیار مهم است.

گسترش وسعت دامنه های کسب و کار اینترنتی، آنلاین مارکتینگ، آنلاین برندینگ، فروشگاه اینترنتی، آگهی آنلاین، سفارش اینترنتی و باقی انواع تجارت الکترونیک در سال های اخیر بازار خرید و فروش کالا را به شدت تغییر داده است.

اما این شکل جدید تجارت، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد؛ پس آشنایی با مزایا و معایب تجارت الکترونیک و شناخت چالش های تجارت الکترونیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مزایا و معایب تجارت الکترونیک

از جمله مزایای مهم برای شروع یک کسب و کار اینترنتی، حذف محدودیت های جغرافیایی، به دست آوردن مشتریان جدید با کمک موتور جستجوگر، هزینه های پایین تعمیر و نگهداری و اجاره میباشد.

مهمترین چالش های تجارت الکترونیک را نیز میتوان چنین بر شمرد:

از دست دادن تماس شخصی با خرده فروشان فیزیکی، به تأخیر افتادن تحویل کالا یا خدمات و محدود بودن فروش اینترنتی برخی از کالاها.

در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با مزایا و معایب تجارت الکترونیک و آشنایی با چالش های تجارت الکترونیک، کشف کنید که کسب و کار اینترنتی مناسب شما هست یا خیر.

مزایا و معایب تجارت الکترونیک در مقایسه با خرده فروشی‌ های فیزیکی

اینترنت مهمترین عنصر جامعه‌ی مدرن می‌باشد.

همه چیز از گفتمان سیاسی تا آموزش عالی از طریق اینترنت و دنیای مجازی امکان پذیر بوده و بسیاری از انواع کسب و کار اینترنتی رفته رفته به یک کسب و کار موفق تبدیل شده‌اند.

معایب تجارت آنلاین

از چالش های تجارت الکترونیک در مقایسه با خرده فروشی ها میتوان گفت از دست رفتن رابطه‌ی فیزیکی و رو در رو با تامین کنندگان و خریداران، مهمترین آن است.

این مورد در صورت عدم مدیریت ارتباط با مشتریان ممکن است در جلب رضایت مشتریان، برقراری ارتباط موثر، نحوه برخورد با مشتریان و در نهایت به دست آوردن مشتریان وفادار تاثیر منفی بگذارد.

بسیاری از خریداران هنوز ترجیح میدهند تا حضوری به فروشگاه رفته و از نوع، جنس، رنگ و کیفیت کالای خود با لمس کردن و از نزدیک دیدن آن اطمینان حاصل نمایند.

تقلب‌ های اینترنتی، حک کردن کارت اعتباری و امکان رخنه در سیستم ‌های امنیتی مورد دیگری است که اعتماد کردن به کسب و کار اینترنتی و فروشگاه های اینترنتی را سخت خواهد کرد.

وب سایت شما باید به گونه‌ای طراحی شود که کاملا تایید شده و قابل اطمینان باشد.

لازم به ذکر است برای گسترش کسب و کار اینترنتی روش های متفاوتی از بازاریابی دیجیتال وجود دارد، اما استفاده از یک سامانه پیامک مانند پنل اس ام اس شرکت فراداده علاوه بر ارسال پیامک تبلیغاتی، برای اتصال به باشگاه مشتریان و مدیریت این حوزه نیز تاثیر به سزایی خواهد داشت.

با استفاده از سامانه های پیامکی تمام پروسه‌ی خرید به صورت آنلاین به اطلاع مشتری خواهد رسید و این مورد سبب افزایش اعتماد و رضایتمندی مشتری خواهد شد.

مزایای تجارت آنلاین

مزایای مهم یک بیزینس اینترنتی در این مقایسه بسیار بیشتر از معایب آن خواهد بود.

بدیهی است که یک فروشگاه اینترنتی صفوف طولانی و وقت گیر خرید کردن به روش سنتی را ندارد.

دسترسی به فروشگاه های راه دور با تنوع بسیار بیشتر در کالا و خدمات، به راحتی مقدور میشود.

از آنجا که کل زنجیره تأمین می تواند با سیستم های تجارت الکترونیک ارتباط برقرار کند، تدارکات سریع تر، شفاف تر و ارزان تر می شود و نیازی به استفاده از پول نقد نیست، این مورد، بیشتر هزینه ها و اشتباهات حسابداری را کاهش می دهد.