شتاب دهنده استارتاپ
شتاب دهنده استارتاپ (Startup accelerator) با نام استارتاپ تریگر نیز شناخته میشود.
شتاب دهندهی استارتاپ، شرکت یا مؤسسه ایست که از ابتدای فعالیت یک استارتاپ تا به نتیجه رسیدن، آن را دنبال میکند.
استارتاپ تریگر چیست؟
استارتاپ تریگر، یکی از رویدادهای استارپی است که برای عموم افراد آزاد بوده و هر شخص میتواند به صورت انفرادی در آن ثبت نام نماید.
استارتاپ تریگر رویدادی آموزشی-رقابتی است که در طی 6 روز انجام میشود.
افراد شرکتکننده در این رویداد، به انتخاب تیم موردنظر خود جهت شروع کار استارتاپ میپردازند.
شرکتکنندگان، با کمک مشاوران حاضر در رویداد ایده های خلاقانه خورد را پرورش میدهند.
پس از گذشت چهار روز، شرکت کنندگانی که با یکدیگر آشنا شدهاند، نسبت به تشکیل تیم و انتخاب هم تیمی های خود اقدام میکنند.
در طی 2 روز انتهایی استارتاپ تریگر، تمامی تیم ها ایده های خلاقانه خود را مطرح میکنند.
=بهترین ایده از بین آنها به انتخاب داوران، مشخص خواهد شد.
پس از مشخص شدن ایدهی برتر، سرمایهگذاران میتوانند از آن ایده برای شروع یک استارتاپ استفاده نمایند.
بدین ترتیب است که در این رویداد بزرگ، شتاب دهندگان استارتاپ، حمایت خود را از استارتاپ منتخبشان، آغاز میکنند.
تاریخچه ستاب دهنده استارتاپ
نخستین شتاب دهنده استارتاپ در دنیا توسط شرکتی به نام "Y Combinator" و در سال 2005 در کمبریج، ماساچوست آغاز بکار کرد؛
پس از اینکه شتاب دهنده استارتاپ در آمریکا با استقبال سرمایه گذاران و موفقیت عموم همراه شد، در اروپا نیز افراد علاقهمند به این رویداد وارد بازار استارتاپ تریگر شدند.
"سید کرمپ" جزو نخستین بنیادهای اروپایی در شهر لندن بود که از ایده خلاقانهای که در یک استارتاپ تریگر برگزیده شده بود، کسب و کار نوپایی را راهاندازی کرد.
سپس برنامه جهانی شتاب دهنده استارتاپ با عنوان "Startupbootcamp" در 11 شهر اروپایی نیز فعالیت خود را آغاز کردند.
از جمله این شهرها میتوان به کپنهاگ، برلین، آمستردام و استانبول اشاره نمود.
مراحل شتاب دهنده استارتاپ
فاز 1 – چهار روز نخست:
در طول چهار روز ابتدایی استارتاپ تریگر، برای خلق و گسترش ایده های خلاقانه کارگاه های آموزشی متعددی در زمینه های مربوطه برگزار میشود.
افراد حاضر در استارتاپ تریگر در طول چهار روز نخست، جلساتی را تحت عنوان ملاقات های سریع برگزار میکنند.
در این جلسات، افراد شرکت کننده به منظور انجام دو فعالیت حاضر میشوند:
فعالیت نخست، ملاقات با افراد موفق شتاب دهنده استارتاپ و مدیرانی که از این طریق کسب و کارهای نوپا خود را راهاندازی کردهاند، میباشد؛
و سپس بررسی سایر شرکت کنندگان در این جلسات و انتخاب هم تیمی های مناسب برای شروع کار.
در ملاقات های سریع که افراد با یکدیگر خواهند داشت، هر نفر برای شرح و توضیح ایده های خلاقانه خود 1 دقیقه و 30 ثانیه زمان دارد.
شرکت کنندگان در گروههای دو نفره تقسیم میشوند و به تبادل نظر و بیان ایده های خلاقانه خود میپردازند.
ملاقاتهای سریع تا جایی ادامه مییابد که هر فرد حداقل یک بار با سایرین صحبت کرده باشد.
فاز 2 – دو روز نهایی:
در دو روز انتهایی شتاب دهنده استارتاپ، هکتان تشکیل میشود.
هکتان ها به گروه هایی از افراد شرکت کننده در رویداد هستند.
افراد حاضر در هر هکتان در مدت زمان کوتاهی، ایده های خلاقانه خود را با سایر اعضا در میان گذاشته و سپس بهترین ایده را انتخاب میکنند.
ناظران رویداد، به تیم های تشکیل شده، زمان میدهند تا به سوألات مطرح شده در مورد ایده های خلاقانهای که در استارتاپ تریگر خود به دست آوردهاند، پاسخ دهند.
در انتهای رویداد نیز، برترین ایده های خلاقانه مشخص میشوند و از آنها برای شروع یک کسب و کار استفاده خواهد شد.
حوزه های فعالیت در شتاب دهنده استارتاپ
استارتاپ تریگر در حوزه های متفاوتی استفاده میشود.
از مهمترین این حوزه های میتوان به
- فناوری های بیوتکنولوژی
- فن آوری های مالی (FinTech)
- تکنولوژی پزشکی (MedTech)
- تکنولوژی پاک
اشاره نمود.
استارتاپ تریگر در فراداده
شرکت دانش بنیان فراداده، جزو اولین شرکت های دانش بنیان در ایران میباشد که در ارائهی پنل اس ام اس پیشرو بوده است.
این شرکت با توجه به شروع فعالیت نرم افزاری خود از یک ایده خلاقانه و استارتاپی، قادر خواهد بود تا شرکت های نوپا را در رویداد مهمی همچون استارتاپ تریگر همراهی کند.
حمایت از رویدادهای استارتاپی در آیندهای نه چندان دور، در دستور کار شرکت فراداده قرار خواهد گرفت.